23948sdkhjf

Tidligere Coop-direktør ser kun én overlevelsesmulighed for 365discount

Peter Høgsted mener ikke, at Coop kan drive koncernens discountben på egen hånd

- Jeg tror ikke, Coop 365 overlever med Coop som ejer. 

Ordene er den tidligere Coop-direktør Peter Høgsteds, skriver Dagligvarehandlen

Han blev i 2020 fyret som administrerende direktør i dagligvarekoncernen efter syv år på posten. Han blev efterfølgende erstattet af den siddende direktør, Kræn Østergaard Nielsen. 

I "Detailhandelsrapport - Fremtidens dagligvarehandel", som Dagligvarehandlen refererer til, har Peter Høgsted analyseret på Coop-koncernens discountsatsning. 

Detailhandelsrapport - Fremtidens dagligvarehandel

  • Rapporten er udarbejdet af tre erfarne trendforskere - Flemming Birch, Eva Steensig og Louise Byg Kongsholm.
  • Rapporten indeholder mere end 35 dybdegående interviews med relevante eksperter og aktører i dagligvarebranchen. 
  • Dertil kommer mere end 25 danske og internationale cases. 
  • Disse bidrag giver en omfattende og nuanceret forståelse af de nuværende og fremtidige udfordringer og muligheder i dagligvarehandlen inden for tre områder: 
  • - Forbruger- og detailhandelstrends.
  • - Rekrutteringsudfordringer. 
  • - Internationale perspektiver.

Kilde: Fremtidens dagligvarehandel

Og står det til ham, er der kun én udvej for 365discount, hvis kæden skal blive en økonomisk succes.

Det er, som indledningen røbede, i andre hænder end Coops. 

- Netto og Rema 1000 dominerer den danske dagligvarehandel. De vil fastholde og udbygge deres position. 

- Coop 365 (i dag 365discount, red.) har for mange butikker på sekundære placeringer og for høje omkostninger til at kunne være konkurrencedygtige på prisen, siger Peter Høgsted og peger på Lidl som den mest oplagte aftager af discountkæden. 

Fremtidens Coop

  • Coop præsenterede i slutningen af januar 2023 strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende: 
  • Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop.

  • Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre.

  • Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.

  • Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen.

Kilde: Coop

Den tidligere Coop-direktør peger samtidig på, at markedet for dagligvarebutikker i Danmark helt generelt er overfyldt - og at "en reduktion på 50 procent ville resultere i rentable butikker, men ingen tør tage dette skridt". 

RetailNews har været i kontakt med Peter Høgsted, der ikke har yderligere kommentarer til sine udtalelser til rapporten. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.694