23948sdkhjf

Coop vil udvikle grøn emballage

Ni ud af 10 danskere synes, at pap, plastik, dåser og papir fylder for meget i indkøbsposen og skraldespanden, viser en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse.
Derfor sætter Coop Grøn Idepris i år fokus på, hvordan mængden af emballage kan reduceres, genanvendes eller gøres grønnere i hjemmet, i supermarkedet eller i produktionsleddet.

- Med de miljø- og ressource-udfordringer, som verden står overfor, ser vi i Coop et behov for, at vi går sammen med forbrugere og producenter om at løse udfordringerne omkring emballage. Vi skal i fællesskab finde løsninger på, hvordan vi kan reducere mængden af emballage, men også hvordan vi kan genanvende emballage, bruge den på nye måder eller måske endda finde nye former for emballage, der både kan få varerne til at holde sig bedre og udnytte mere bæredygtige materialer, siger Signe D. Frese, programchef for miljø- og klima i Coop.

Undersøgelsen fra Coop Analyse viser også, at knap 30 % af forbrugerne har lagt en vare tilbage på hylden, fordi de oplevede, at den var overemballeret. Særligt plastik, oplever forbrugerne, fylder meget i skraldespandene.

1. august åbner Coop for tredje gang for idékonkurrencen Coop Grøn Idepris. Resultaterne af sidste års konkurrence kommer i butik de kommende måneder.

De skæve gulerødder
Vinderidéen blev ”skæve gulerødder”. Her opfordrede Michael Lars Olsen fra Holbæk til, at gulerødder, der er lidt anderledes i form, størrelse eller farve, bliver solgt, frem for at gå til spilde i produktionsleddet. På den måde kan man reducere madspild ude hos landmanden.

De ”skæve gulerødder” lanceres i Kvickly i løbet af august måned.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063