23948sdkhjf

Kaffegiganter i krig om provinsen

Både Baresso og Starbucks har planer om at åbne flere butikker uden for København.
Kampen om de kaffedrikkende danskeres gunst tager til efter sommeren, hvor kæder som Baresso og Starbucks har planer om at åbne flere butikker.

Starbucks – som sidste år omsatte for $13,3 mia. på verdensplan – har på nuværende tidspunkt fire caféer i Danmark, hvoraf de tre er placeret i Kastrup Lufthavn, mens den fjerde ligger i tilknytning til Bilka i indkøbscentret Field’s.

I næste måned åbner kæden så yderligere to caféer i Salling i henholdsvis Aalborg og Aarhus, mens samarbejdet med Bilka udvides yderligere med planer om at åbne caféer i tilknytning til varehusene i både Hundige, Kolding, Næstved og Vejle.

- Bilka er et stærkt og populært brand, der er kendt for sin gode kundeservice. Samarbejdet med Bilka passer perfekt ind i vores vækststrategi om at være, hvor vores kunder ønsker og forventer, at vi er, siger Arjan Oudejans, direktør i Starbucks, til Jyllands-Posten.

Ikke længere et storbyfænomen
Også Baresso – der er danskejet af Kenneth Luciani – har planer om at ekspandere. Kæden åbnede sin første kaffebar i 2000, og er i dag oppe på 40 butikker. Planen er at udvide det antal med 10 butikker inden for to år.

- Vi er vokset kop for kop, og i dag åbner vi kaffebarer i byer og kvarterer, som vi ikke havde drømt om for få år siden. Det har længe været opfattet som et storbyfænomen at gå ud at drikke kvalitetskaffe eller tage en kop med på farten. Sådan er det ikke mere, siger Kenneth Luciani, som for nylig slog dørene op til Baresso i Vejle.

Han vurderer, at der er plads til 70 Baresso-caféer i Danmark, men peger samtidig på, at konkurrencen efterhånden er hård.

Foruden Baresso og Starbucks kæmper også Riccos kaffebar, Kong Kaffe og The Coffee Collective om at slukke danskernes kaffetørst, ligesom alt fra tankstationer til McDonald’s og 7-Eleven har opgraderet mærkbart inden for kaffesalget.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08