23948sdkhjf

Sådan forholder konkurrenterne sig til Salling Groups seneste krigserklæring

Det har længe handlet om pris, pris og atter pris i dansk dagligvarehandel. Nu er priskrigen også rykket over på plantebaserede dagligvarer 

Ny priskrig. 

Det var budskabet fra Salling Group torsdag morgen, da dagligvarekoncernen lancerede prisnedsættelser på 100 plantebaserede dagligvarer i både Bilka, Føtex og Netto - gældende fra uge 5. 

Tiltaget kommer oven på et 2023-kalenderår, hvor særligt sidste halvdel var præget af prisreduktioner i branchen - og hvor også Coop og Lidl rørte på sig med konkrete priskampagner. 

Oven på torsdagens Salling Group-udmelding har RetailNews henvendt sig til koncernens konkurrenter i markedet - og bedt dem om at forholde sig til prisudmeldingen. 

Hos Rema 1000 forholder kommunikationschef Jonas Schrøder sig ikke til det konkrete pristiltag fra Salling Group, men fastslår i stedet i en mail, at "vi elsker vores kunder og lave priser - og følger altid med i markedet for at ramme de gode priser". 

Fra Lidls side refererer presseansvarlig Thomas Sejersen til en priskampagne 'Valget er dit', som kæden iværksatte med virkning fra 7. januar. 

- Vi har prismatchet priserne på de veganske private-label produkter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter. Flere veganske produkter bliver faktisk billigere end sammenlignelige animalske produkter, skriver Thomas Sejersen til RetailNews. 

Coop har ingen kommentarer til Salling Groups tiltag, mens Dagrofa ikke er vendt tilbage på RetailNews' henvendelse inden denne artikels deadline. 

Flytter ikke noget

John Schønberg er mangeårig detailhandelsanalytiker - og har over 30 års erfaring fra både dansk detail- og dagligvarehandel. 

Han spår, at Salling Groups udmelding om prisnedsættelser på 100 plantebaserede dagligvarer ikke kommer til at rykke meget. 

Hverken i det store, forkromede billede mellem aktørerne på det danske marked - eller specifikt på det plantebaserede marked. 

- Hvis man kigger på plantebaserede varers andel af det danske marked, ligger det under fem procent. Det er meget små beløb, varekategorien kan flytte. 

- Kampagnen er i og for sig blot en fortsættelse af priskrigsretorikken fra efteråret. Det vil ikke umiddelbart flytte noget, for det er et marginalt og lille marked. Det er til gengæld et statement om, at Salling Group fortsætter, hvor de slap, lyder analysen fra John Schønberg. 

Han peger på, at danske forbrugere primært er vanemennesker, og at der derfor skal meget og markante skift til at ændre deres forbrugsadfærd. 

- Forbrugerne handler ofte ind efter nærhedsprincippet, og fordi priserne er stort set ens på basisvarer iblandt de store aktører på dagligvaremarkedet, bliver det bare svært at flytte kunder på tværs af kæderne, siger han. 

Salling Group har ikke offentliggjort hvilke 100 plantebaserede produkter, koncernen sætter ned med virkning fra uge 5. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.7