B&O-omsætning falder efter ændret salgsstrategi
Der blev solgt en del færre Bang & Olufsen-produkter i efteråret, end det var tilfældet i samme periode i 2022.
Det viser regnskabet for andet kvartal i det forskudte regnskabsår, som Struer-virksomheden har offentliggjort onsdag.
Her lyder omsætningen på 700 millioner kroner, hvilket er 16 procent lavere end i sammenligningskvartalet.
Resultatet efter skat var dog nogenlunde det samme - 8 millioner kroner mod 3 millioner kroner året forinden.
Adm. direktør Kristian Teär er ikke tilfreds med udviklingen, men forklarer det blandt andet med en ændret salgsstrategi.
- Salget var påvirket af en række faktorer, som for eksempel at normaliseringen af den kinesisk økonomi går langsommere end forventet, samt vores beslutning om at trække os ud af multibrand-forretninger for at understøtte vores strategi og skabe mere bæredygtig vækst i fremtiden, siger han i en kommentar til regnskabet.
Det har formentlig også spillet ind på tallene, at Bang & Olufsen hævede priserne lige op til kvartalets begyndelse, og at nogle kunder derfor valgte at købe nyt fjernsyn eller nye højttalere, inden prisstigningerne trådte i kraft.
Omsætningen gik mest tilbage i Nord- og Sydamerika, hvor der var tale om et fald på 31,3 procent. I Europa, Afrika og Mellemøsten faldt den med 14,5 procent.
/ritzau/