Klumme: Mere Disney og mindre Albrecht kan redde midtbyens butikker
Den digitale udvikling med kunstig intelligens ændrer vort samfund.
Det sker med en hastighed og på en måde, som ingen af os har haft fantasi til at forestille sig.
Arbejdslivet er for de fleste mennesker under hastig forandring og ifølge seneste McKinsey-analyse vil 20 procent af de nuværende arbejdstimer inden længe blive varetaget af kunstig intelligens.
Denne konstatering sammen med den generelle udvikling med droner, robotter, algoritmer og 3D-print efterlader de fleste mennesker i frustration, forvirring og usikkerhed.
Jeg mener, at udviklingen i samfundet i høj grad er præget af den teknologiske udvikling, og den hastighed hvorved der skabes de store forandringer, der påvirker alle - også detailhandlen.
To trends
Tendensen i detailhandelen er præget af to betydende trends.
Den ene drejer sig om, at mest muligt skal være selvbetjening.
Den anden viser med al tydelighed, at alt skal være billigere.
Øget selvbetjening og lavere priser gør ikke butiksoplevelsen unik.
Snarere tværtimod.
Forbrugerne har ikke ønske om eller behov for at opholde sig i butikker, hvor teknologien har overtaget styringen.
Tværtimod.
Mere glæde og begejstring
Et besøg i butikken skal være som en ”oase” i ørkenen, hvor alle ens genvordigheder og problemer forsvinder til fordel for en følelse af velvære i selskab med glade sælgere i festlige kostumer - og i et miljø med gode sanseindtryk.
Der er behov for mere glæde og begejstring i vores butikker.
Det, der kunne gøre et besøg i butikken til en glad oplevelse, er tilstedeværelsen af flere glade, venlige, imødekommende og kompetente medarbejdere, der sætter en ære i at fortælle historier om butikkens produkter - og samtidig få kunden til at købe mere end denne havde planlagt før butiksbesøget.
I stedet reducerer vi antallet af medarbejdere og overlader til kunderne selv at finde varerne, hvorved vi gør opholdet i butikken til en trist oplevelse, der hurtigst muligt skal overstås.
Butikker i dag er ikke en afslappende og positiv oase.
Ligesom i Disneyland
Mange danskere har besøgt Disneyland i Paris eller Disney World i Orlando, Florida.
Når der står Disney over indgangsdøren, er der garanti for en sjov og god oplevelse.
Jeg mener ganske afgjort, at danske detaillister kunne lære af Disney, når det drejer sig om at give kunderne magiske oplevelser i butikken.
Der skal mennesker til at skabe gode oplevelser, og jeg mener, at danske detaillister skal give deres kunder mere Disney-magi og mindre Albrecht-discount.
Da amerikaneren Harry Gordon Selfridge i 1909 åbnede stormagasinet Selfridge i London, var det med følgende budskab til sine medarbejder: ”Let’s put on a show”.
Det er præcis den kultur, der skal fremmes i butikkerne, og i dag ved vi, at glade kunder ifølge Harward Business køber op til 140 procent mere end gennemsnitskunden.
Det kan betale sig at satse på glade sælgere, der også gør kunderne glade, og derved ikke blot sikrer butikkens vækst, men også skaber bymidter, der er værd at besøge.
Tidligere klummer på RetailNews
- Sproget er lige så vigtigt som produktet i e-commerce - Frederik Riskær Pedersen, adm. direktør i EasyTranslate
- Hjælp, jeg er leder i et startup - Mads Andreas Olesen, stifter og CEO i mxney.io
- Digital infrastruktur er erhvervslivets rammevilkår #1 - Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv
- Retail Media er blevet Amazon og Walmarts store pengemaskine - nu følger nordiske detailkæder trop - Jakob Bak, Senior Vice President og co-founder i Adform
- Alt for mange brands glemmer mobilen - Jesper Boye, administrerende direktør i Solteq
- Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning - Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark
- Skru op for julemusikken trods udsigt til faldende forbrug - Thomas Wahl, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring
- Irma var - og bliver forhåbentlig igen - al dansk mads målestok - Steffen Andersen, formand Verdens Bedste Fødevarer
- Flotte ord og intentioner er ikke nok, når vi snakker genanvendt elektronik - Tina Høgsted Svanberg, direktør Greenmind
- Selvstændige detaillister kan forhindre butiksdød i byen - Bruno Christensen, detailhandelsanalytiker
- Tilbudsaviserne har stadigvæk deres eksistensberettigelse - Jannick Nytoft, direktør De Samvirkende Købmænd
- Et AI-boost til omnichannel - Klaus Valeur Leffers, direktør Valeur Group A/S