Nu træder Lidl og Dagrofas Aldi-handler ind i næste, vigtige fase
Overdragelsen af i alt 18 Aldi-butikker og butiksejendomme til Lidl og Dagrofa rykker nærmere.
Oprindeligt lød handlen på i alt 17 butikker - 10 butikker og ejendomme til Lidl og syv til Dagrofa.
Men en tidligere Aldi-butik i Hadsund er nu også blevet en del af handlen - sådan som RetailNews kunne berette om det i sidste uge.
Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i to meddelelser fra henholdsvis mandag og onsdag i denne uge.
Her har Lidl planer om at overtage 11 butikker
- Slagelse
- Stege
- Væggerløse
- Esbjerg V
- Brande
- Holstebro
- Bjerringbro
- Aabybro
- Hirtshals
- Viborg
- Hadsund
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Heri fremgår det, at styrelsen har modtaget en såkaldt forenklet anmeldelse fra både Lidl og Dagrofa om overtagelsen af de førnævnte tidligere Aldi-butikker og -ejendomme.
For begge anmeldelser gælder det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mener, at handlerne er omfattet af reglerne for fusionskontrol.
Her har Dagrofa planer om at overtage syv butikker
- Esbjerg V
- Esbjerg Ø
- Grenå
- Helsingør
- Risskov
- Lind
- Tønder
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Transaktionen udgør efter parternes vurdering en fusion omfattet af konkurrencelovens bestemmelser om fusionskontrol, hvilket betyder, at fusionen ikke må gennemføres, før enten Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller Konkurrencerådet har godkendt den, skriver styrelsen i begge meddelelser.
- Udkastet til anmeldelse af fusionen lægger op til en forenklet anmeldelse. Styrelsen har endnu ikke taget stilling til, om fusionen opfylder betingelserne for at blive behandlet efter den forenklede procedure, tilføjer styrelsen i begge tilfælde.
Markedsundersøgelser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tager imod bemærkninger til Lidls handel indtil 29. november, mens det er 1. december for Dagrofas ditto.
Beslutter styrelsen at behandle de to sager som forenklede procedurer, betyder det ifølge "Vejledning om fusionskontrol", at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke foretager markedsundersøgelser. Det har ellers været tilfældet i både handlen mellem Rema 1000 og Aldi samt mellem Salling Group og Aldi.
Her vil styrelsens beslutning i sagen i stedet i høj grad "lægge vægt på anmelders oplysninger".
Først når fristen for bemærkninger er overskredet hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kan sagerne gå videre i behandlingsprocessen.
Artiklen er en del af temaet Auf Wiedersehen, Aldi.