23948sdkhjf

Kunder beskylder firma for bedrageri: Nu er det konkurs

I flere måneder har vrede kunder ventet på at høre nyt fra firmaet. Nu har en af dem mistet tålmodigheden

Firmaet trækker et spor efter sig af utilfredse kunder.

Kunder, de har forudbetalt flere hundrede tusinde kroner for varer, de aldrig har fået.

Det fortryder de bittert i dag.

Først stod kunder frem og beskyldte Nørresundby-firmaet Stil og Form for bedrageri. Nu har en af dem begæret firmaet konkurs. Det skriver Nordjyske

Kimie Schubert-Suell forudbetalte tilbage i juli måned 40.000 kroner for en stålbordplade til sin lejlighed på Vesterbro i København.

Bordpladen er aldrig blevet leveret. Og Kimie Schubert-Suell står nu tilbage mange tusinde kroner fattigere.

- Jeg tror ikke på, at jeg ser de penge igen. Der kommer ikke til at være nogen aktiver i konkursboet, siger hun.

Alligevel har hun valgt at betale de 1500 kroner, det koster at begære selskabet konkurs ved Skifteretten i Aalborg.

- Det er en principsag for mig. Det her skal følges til dørs, og direktøren i det firma skal ikke kunne drive firma igen. Jeg er så ked af det, og føler mig virkelig snydt, siger Kimie Schubert-Suell.

Krav på 100.000

Indtil videre har hun og to andre kunder anmeldt krav mod konkursboet for 100.000 kroner.

Men kurator forventer at beløbet vil vokse.

- Jeg tænker, der nok er mange, der endnu ikke har opdaget, at selskabet er taget under konkursbehandling. Har man et krav mod firmaet, skal man anmelde det til mig, så bliver man noteret som kreditor og modtager løbende cirkulæreskrivelser. Jeg har bedt firmaets direktør om at sende mig en liste over kreditorer, men den har jeg ikke fået. Jeg har skrevet til alle kendte kreditorer. Der kommer løbende nye til.

- Jeg har også skrevet til SKAT og bedt dem anmelde deres krav mod selskabet. - De har ikke svaret endnu, siger kurator Marie Skjelbo Nielsen.

Kurator undersøger

En del af hendes arbejde går ud på at undersøge, om der er foregået såkaldte omstødelige forhold i selskabet HSRA Group, der står bag Stil & Form.

Det kan være dispositioner, ledelsen har foretaget, som forringer kreditorernes muligheder for at få dækket deres tilgodehavender.

Herudover vil kurator undersøge, hvad alle selskabets penge er blevet brugt til.

- Hvis ejeren af selskabet fx har brugt pengene privat, vil jeg naturligvis orientere SKAT herom.

- Flere kreditorer har skrevet til mig, hvordan de føler sig snydt og bedraget. Det undersøger jeg. Finder jeg, at der er foregået ting, som kræver politimæssig efterforskning, vil jeg naturligvis anmelde det til politiet. Det er jeg forpligtet til. Men jeg er ikke nået til det endnu.

- Jeg skal også give en begrundet indstilling til skifteretten om, hvorvidt jeg mener, der bør indledes en sag om konkurskarantæne mod den tidligere ledelse i selskabet. Men det er også for tidligt at sige noget endnu, siger Marie Skjelbo Nielsen.

Dokumentation

Nordjyske har talt med syv kunder hos Stil & Form, der tilsammen har overført 245.000 kroner til firmaet.

Overførslerne er sket mellem juni og august i år.

De har fortsat ikke modtaget deres varer.

Vi har i alle tilfælde indhentet dokumentation i form af faktura og korrespondancer med Stil & Form.

Vi har herudover talt med yderligere tre kunder, der aldrig har modtaget deres varer. Efter gentagne henvendelser og trusler om inkasso, er det lykkedes dem at få deres penge retur.

Kilde: Nordjyske

Politianmeldt for bedrageri

Nordjyske kunne tilbage i oktober fortælle, at en lang række kunder beskylder firmaet Stil & Form for bedrageri.

De fortæller om kaotiske forløb, hvor leveringen af deres varer er blevet udsat igen og igen.

11. september i år modtog kunderne en mail fra Stil & Form om, at firmaet er i økonomiske vanskeligheder og arbejder på en løsning.

Siden har de ikke hørt fra firmaet.

Nordjyske har været i kontakt med syv kunder, der har til sammen lidt over 245.000 kroner til gode hos Stil & Form.

Fire af dem har politianmeldt firmaet for bedrageri.

En af dem er Ole Smit fra Aalborg, der har 24.000 kroner i klemme.

Imens fastholder Stil & Form, at de ufrivilligt er endt i en ulykkelig situation, og at de arbejder hårdt på at skaffe ny kapital, så de kan betale kunderne tilbage.

- Der er ikke tale om bedrageri, og der ligger ikke nogen kriminel handling bag. Selvom jeg forstår, det kan være svært at se som privat forbruger.

- De økonomiske vanskeligheder er udløst af en stor nedgang i omsætningen som følge af inflationen, skrev selskabets direktør Simon Klemmensen Sommerlund tilbage i oktober i en mail.

Nordjyske har bedt om hans kommentar til, at hans selskab nu er taget under konkursbehandling.

Han er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Se nøgletal for:
Læs mere om: konkurs detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.662