23948sdkhjf

Bauhaus vil ekspandere i Danmark

Kæden leder efter byggegrunde og forventer inden længe at annoncere varehus nummer 17 på dansk grund.
Ifølge Bauhaus’ egne beregninger sidder kæden på omkring 12 procent af det danske marked for gør det selv-kunder og håndværkere.

Den andel skal udvides, og derfor arbejder Bauhaus med planer om at opføre yderligere byggevarehuse i Danmark i løbet af de kommende år. Bauhaus har i dag 16 varehuse fordelt over hele landet, og placeringen af nummer 17 vil formentlig blive annonceret i løbet af 2013.

- Vi oplever en stor interesse fra kunder og det lokale erhvervsliv om at etablere os. Når vi opfører et byggevarehus, skaber vi direkte omkring 100 nye arbejdspladser, men vi tiltrækker også andre butikker, erhvervsdrivende og handlende til området. Vi har et kapitalstærkt bagland, så vi slår til, når den rette mulighed byder sig, siger Mads Jørgensen, direktør i Bauhaus siden 2004.

Af forretningsmæssige årsager ønsker han dog ikke præcist at oplyse, hvor der skal udvides. Dog afslører han, at Bauhaus aktuelt leder efter egnede byggegrunde i Fredericia, Helsingør, Horsens, Slagelse og Storkøbenhavn.

Opsagte prisaftaler koster i regnskabet
Bauhaus Danmark har netop offentliggjort sit regnskab for 2012. Her fremgår det, at byggevarehuskæden er gået lidt tilbage målt på omsætning og resultat. Omsætning er faldet fra 1,87 til 1,85 mia. kr., mens resultatet før skat er faldet fra 15 til 3 mio. kr.

Ifølge Mads Jørgensen skyldes tilbagegangen primært, at Bauhaus har opsagt sine to rabataftaler med Lærernes Indkøbscentral og Forbrugsforeningen, hvor medlemmerne fik ni procent rabat på alle deres køb i byggevarehuskæden.

- Vi har intet imod medlemmerne i de to ordninger, men vi vil hellere kunne tilbyde alle vores kunder de samme lave priser. Derfor har vi opsagt alle vores rabataftaler og sat priserne ned på en lang række varer i stedet. Det er gået en smule ud over vores omsætning i 2012. Men vi forventer at indhente det tabte inden for et til to år på grund af den forenklede prispolitik og vores målrettede satsning på service, siger direktøren.

- Vi er i et stærkt konkurrencepræget marked, hvor vi konstant overvåger konkurrenternes priser og tilretter vores priser, så vi hele tiden er billigst. Det koster desværre lidt på bundlinjen. Desuden har vi også i 2012 opført et nyt byggevarehus i Roskilde, som netop er åbnet, uddyber han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125