Danmark mangler ladestandere - alligevel må detailkæde ikke dele sin strøm
Rema 1000 er i gang med at opføre en ladepark til el-lastbiler ved virksomhedens faciliteter i Horsens.
Men selvom der lige nu mangler opladningsfaciliteter i Danmark, gør lovgivningen det umuligt for dagligvarekæden at stille deres ladestandere til rådighed for andre transportvirksomheder.
Det forklarer virksomhedens transportchef, Kenneth Vang Jespersen, i et oplæg på konferencen Energiens Dag.
- Hvis jeg åbner op for ekstern opladning, så bliver vi pludselig defineret som en energiproducent, fordi vi har solceller. Så skal vi oprette et selvstændigt energiselskab. Der er altså nogle regler der støder lidt imod hinanden, siger han.
Solcellerne på taget af Rema 1000´s faciliteter betyder, at virksomheden kan producere gratis strøm til opladning af deres egne el-lastbiler, men forhindrer med den nuværende lovgivning altså også, at virksomheden ikke kan låne ladestanderne ud til andre.
Masser af strøm
Ladeparken i Horsens bliver opført for at sikre tilstrækkelig opladning til de 30 el-lastbiler, som Kenneth Vang Jespersen har bestilt.
I dag har Rema 1000 to ladestandere, men når parken er færdig, kommer der fem mere på 400 kilowatt og en på 1000 kilowatt.
- Vi er heldige at have søsterselskabet UNO-X, som er i gang med at udrulle en masse infrastruktur til opladning, så de er i gang med at arbejde med at sætte ladestandere op hos os, siger Kenneth Vang Jespersen.
Med ladeparken kan bilerne lade op om aftenen og når de vender tilbage efter dagens første tur. Mangler de strøm ellers må de benytte sig af det offentlige ladenetværk.
- Det heldige for os er, at vi kommer til de samme butikker og kører en række af de samme ruter. En normal vognmand, der ikke nødvendigvis kender dagens opgaver, ved jo heller ikke om han kan nå hjem og lade. Så han har nogle helt andre udfordringer end os, slutter Kenneth Vang Jespersen.
Ud over solcellerne køber Rema 1000 også strøm gennem el-nettet.
Læs også:
Artiklen er en del af temaet Detail.