23948sdkhjf

Detaileksperter: Rema-udvidelse er et plus, men dette kan blive en udfordring

- Der vil være en risiko for en kannibalisering. 

Sådan siger detailforsker Mogens Bjerre til RetailNews som et svar på spørgsmålet om, hvorvidt Rema 1000-kæden kan blive for store til deres egen succes. 

Med et butiksnetværk, der vokser med mellem 60 og 80 nye Aldi-konverterede butikker, lægger det et pres på både de andre dagligvarekæder - men også Rema 1000-koncernen selv. 

- Dét at man laver flere butikker øger jo ikke omsætningen i et givent område. Man skal ikke kun fokusere på, at nye Rema-butikker tager omsætning fra andre Rema-butikker. Det kan også sagtens være fra andre dagligvarebutikker, udreder Mogens Bjerre. 

Her er Danmarks største Rema-byer

  • Esbjerg: 7 butikker
  • Frederiksberg: 4 butikker
  • Herning: 6 butikker
  • Holbæk: 3, snart 4, butikker
  • Holstebro: 5 butikker
  • Horsens: 7 butikker
  • Kolding: 7 butikker
  • København: 16 butikker
  • Næstved: 6 butikker
  • Odense: 15 butikker
  • Randers: 11 butikker
  • Ringsted: 3, snart 4, butikker
  • Risskov: 4 butikker
  • Silkeborg: 7 butikker
  • Slagelse: 5 butikker
  • Svendborg: 4 butikker
  • Vejle: 6 butikker
  • Viborg: 4 butikker
  • Aalborg: 9 butikker
  • Aarhus: 8 butikker
  • Hertil kommer en lang række af byer med tre butikker: Brøndby, Fredericia, Frederikshavn, Haderslev, Hillerød, Hjørring, Middelfart, Roskilde, Skive og Aabenraa

Kilde: Rema 1000

Unik franchisemodel

En anden udfordring for kæden består i Rema 1000's franchisemodel for samtlige af kædens købmænd. 

Alle er de hver især medejere af deres butik - og er derfor selv herre over den løn, de udbetaler til sig selv i henhold til den enkelte butiks omsætning og overskud på bundlinjen. 

Vil Rema 1000-købmændene i sidste ende - nu hvor tætheden af dem bliver markant større - æde af hinandens lønsedler?

Det er ifølge RetailNews' oplysninger en bekymring, som har indfundet på Rema 1000's hovedkontor i Horsens - men direkte adspurgt vil koncernen ikke forholde sig til problemstillingen. 

Man kommenterer ikke på økonomiske spørgsmål vedrørende kæden, fastslår kommunikationschef Jonas Schrøder over for RetailNews.

"Kampen om kurven"

Hos Retail Institute Scandinavia har man også kigget nærmere på Rema 1000-kædens oprustning - og bruger i den kontekst samme 'kannibaliserings'-vending som Mogens Bjerre.  

Det skriver analyseinstituttet i deres prognose "Kampen om kurven", som kigger nærmere på dagligvarehandlen, som den er nu - og frem mod 2033. 

- Uanset at den interne kannibalisering mellem Rema 1000-butikker vil stige, så tror vi på, at Rema 1000 næsten kan fastholde deres høje gennemsnitsomsætning pr. butik, selv om det måske tager tid at få de overtagne Aldi-butikkers omsætning op på Rema 1000 niveau, skriver Retail Institute Scandinavia.

Efter planen åbner de første to Aldi-konverterede Rema 1000-butikker i slutningen af denne måned. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.735