Tronskifte i vente: Derfor bliver Netto overhalet af Rema 1000
Den mangeårige etter på discountmarkedet, Netto, må snart overgive sin frontplads til Rema 1000.
Sådan lyder det i en prognose - "Kampen om kurven" - fra Retail Institute Scandinavia, der samtidig slår fast, at discountmarkedet er i "voldsom vækst" i Danmark - og derfor kommer samtlige fire store discountaktører til at vækste markant i de kommende år.
Til sammen regner analyseinstituttet med, at Rema 1000 og Netto i 2033 vil have knap 1100 butikker - altså cirka 65 procent af den samlede, forventede butiksmængde på discountområdet. Og cirka 40 procent af det samlede butiksnetværk på hele dagligvaremarkedet.
Det er massive kræfter, der er centreret hos de to aktører - og internt har der mellem de to kæder længe været hård kamp om at være markedsførende i Danmark.
Ifølge Retail Institute Scandinavia falder den kamp i fremtiden ud til Rema 1000-koncernens fordel.
- Som det fremgår, så forventer vi nu, at Rema 1000 vil overtage førertrøjen fra Netto, som følge af butiksvækst, når de mange overtagne Aldi butikker bliver konverteret, lyder analysen.
- Rema 1000 får nu en vild fremgang, når forventelig mindst 60 Aldi-butikker konverteres til Rema 1000 og måske yderligere 20 eksisterende Rema 1000-butikker flyttes til bedre ”Aldi-beliggenheder”. Vi forventer, at Rema 1000 når op på 485 butikker i år 2033, dvs. 118 flere butikker end i dag.
- Uanset at den interne kannibalisering mellem Rema 1000-butikker vil stige, så tror vi på, at Rema 1000 næsten kan fastholde deres høje gennemsnitsomsætning pr. butik, selv om det måske tager tid at få de overtagne Aldi-butikkers omsætning op på Rema 1000-niveau, skriver Retail Institute Scandinavia videre.
Ifølge "Kampen om kurven"-udgivelsen tæller Netto-kæden i øjeblikket 530 butikker, Rema 1000 tæller 367. Herefter følger 365discount med 361 butikker, mens Lidl kommer ind på en fjerdeplads i den kategori med 144 butikker.