Et kig i krystalkuglen: Så meget vil discountbutikker fylde i fremtiden
- Voldsom vækst.
Sådan beskriver analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia i udgivelsen "Kampen om kurven" tilstanden på det danske discountmarked anno 2023 - men i særdeleshed de næste ti år frem. '
Discountbutikkerne er i analysen defineret som lavprissupermarkeder - og dækker over Rema 1000, 365discount, Netto og Lidl. Tidligere indgik også Aldi i analysen inden kædens annoncerede exit fra det danske marked.
Prisfokusset hos forbrugerne er tiltagende - grundet blandt andet en energi- og inflationskrise - og det har dagligvarehandlen rettet ind efter.
Derfor er flere discountbutikker hos landets fire største aktører på markedet også blomstret frem gennem de seneste år - og ifølge Retail Institute Scandinavia fortsætter den udvikling blot i fremtiden.
- Lavprissupermarkederne har i dag 1.513 butikker. Vi forventer, som tilfældet var i sidste års prognose, at lavprissupermarkederne vil nå 1.700 butikker, med en omsætningsandel på 49,9 pct. i 2033.
- Det skyldes, at alle fire aktører vil sikre deres konkurrencekraft ved at optimere via ekspansion, flytninger til bedre og større placeringer samt omfattende koncept-udvikling ”for enhver pris”, lyder analysen fra Retail Institute Scandinavia.