23948sdkhjf

Bekymret direktør: Discountkæde scorer lavest af alle i ny undersøgelse

Loyalty Group har med en markedsundersøgelse sendt dystre meldinger i retning af Coops discountsatsning, 365discount, skriver B.T

Tæt på 4000 forbrugere er blevet spurgt i Loyalty Groups undersøgelse af dagligvarekæderne - og de er hver især blevet bedømt på en række parametre. 

Loyalitetsundersøgelse

  • Loyalty Group hjælper virksomheder med at øge indtjeningen gennem et øget fokus på kundeloyalitet
  • Loyalty Group har mere end 20 års erfaring med at analysere og udvikle kundeloyalitet i stort set alle typer af brancher
  • Loyalty Groups årlige brancheundersøgelse for dagligvarebutikker, BrancheIndex, afdækker danskernes loyalitet og tilfredshed over for deres dagligvarekæde
  • Undersøgelsens spørgsmål afsøger kundernes loyalitet, tilfredshed og holdninger til deres dagligvarer
  • Undersøgelsens deltagere har i august 2023 besvaret et online spørgeskema
  • I alt har 3.826 danske dagligvarekunder besvaret undersøgelsen

Kilde: Loyalty Group

Det drejer sig om tilgængelighed, servicekvalitet, produktkvalitet, værdi for pengene, tillid, økologi, image og samfundsansvar - og her har 365discount-kæden altså taget et gigantisk spring ned ad ranglisten, viser den seneste opgørelse. 

Således scorer discountforretningen lavest af alle ti kæder, der indgår i undersøgelsen - og det bekymret den nyligt tiltrådte kædedirektør for 365discount, Michael Tilsted. 

- Selvfølgelig bekymrer det mig. Det er absolut ikke en placering, jeg har lyst til at se. Men det er ikke et totalt mismatch i forhold til det, vi ser i vores egne tal. Vi oplever generelt fremgang. Men det er ikke nogen hemmelighed, at vores omsætning per butik er lavere end konkurrenterne, og at vores bundlinje er negativ. Hvis vi lå helt i toppen af den måling, havde vi jo ikke de tal. Så det hænger sammen, siger han til B.T. 

Remas forspring svinder

I den modsatte ende af skalaen scorer Rema 1000 - for ottende år i træk - højest på de ovenstående parametre. Men hvor der tidligere har været et stykke ned til nummer to på listen, er den difference svundet ind i den seneste 2023-status.

Her rykker Meny nemlig tættere på konkurrenten - og det glæder kædedirektør Richo Boss. 

- Dette er endnu en undersøgelse, vi er stolte af. Det går godt i Meny. Vi vinder markedsandele, og nu får vi også bekræftet, at vores kunder er loyale. De er mere loyale end gennemsnittet og deres loyalitet er også steget mere end gennemsnittet i år. Det er et bevis på, at det vi gør, er rigtigt, udtaler han i en pressemeddelelse. 

Meny-kæden skriver i samme pressemeddelelse, at andelen af loyale kunder er 55,9 procent, hvilket er en fremgang på 2,4 procentpoint i forhold til 2022. Dagligvarekæden beskriver samtidig, at Rema 1000's forspring "til Meny på andenpladsen bliver mindre". 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.79