23948sdkhjf

Ny lovgivning tvinger detailkæde til aktion: Sådan løser de udfordringen

Ved årsskiftet bliver en række detailområder ramt af nye regler for bogføring og salg, og i Danmarks største butikskæde kan det give benspænd

Nye lovkrav om digitalt salg og bogføring rammer blandt andre Danmarks største detailkæde, Butikskæden Nærkøb A/S. 

Det er konsekvensen af en ny lovgivning, som Skatteministeriet og Erhvervsstyrelsen har bebudet med virkning fra 1. januar 2024 - og som blev vedtaget af en række af Folketingets partier tilbage i 2017. 

De tre vigtigste punkter i ny lovgivning

  • Fra 1. januar 2024 træder den nye lovgivning i kraft
  • Det medfører, at forskellige sektorer - såsom caféer, pizzeriaer, kiosker og restauranter - bliver pålagt at implementere digitale salgsregistreringssystemer
  • Formålet med påbuddet om digitale kasseapparater er at reducere omfanget af sort arbejde samt bedrageri i forbindelse med moms og skat
  • Dette initiativ er skabt for at forenkle skattemyndighedernes muligheder for at udføre kontrol med virksomheder
  • Allerede nu er det muligt for SKAT at pålægge visse virksomheder at anvende et digitalt salgsregistreringssystem (en såkaldt POS-løsning), selv før 1. januar 2024, såfremt virksomheden overtræder de eksisterende, gældende krav og regler.

Kilde: PosOne

Lovgivningen har til formål "at lette SKATs opdagelse af misbrug i forbindelse med moms, skat og økonomiske uregelmæssigheder" - og det rammer særligt virksomhederne, der årligt omsætter for mellem 50.000 kroner og 10 millioner kroner. 

Og det inkluderer mere eller mindre samtlige af NærKØBs over 670 butikker på landsplan.  

Det er en udfordring, konstaterer administrerende direktør i købmandskæden, Jens O. Bylling Jensen. 

- Det har givet den udfordring, at mange butikker skulle have opdateret deres kassesystemer. Og nogle skulle også ud at købe helt nyt udstyr. Det er en ekstra omkostning, der bliver pålagt butikkerne. 

- Det giver dog også en bedre bruttoavancestyring, hvis man udnytter systemet fuldt ud. Men det er måske ikke alle butikker, der kan bruge den nødvendige tid på teknologien, fordi mange af dem selv står bag kassen i deres butikker, siger NærKØB-direktøren til RetailNews. 

Ingen hjælp udefra

Jens O. Bylling Jensen påpeger, at man fra centralt hold i NærKØB-kæden ikke kan hjælpe økonomisk i de forskellige butikker - og at butikkerne derfor selv står med udgiften i sidste ende. Hvis de altså ikke har et tidssvarende kassesystem i forvejen.

Og den udgift kan nemt løbe op i større, femcifrede beløber. 

- Der er både billige og dyre systemer, som lever op til lovkravene. Der kan godt være nogen, der har problemer med at finde pengene til det. 

- Prisen lyder typisk på mellem 20.000 og 40.000 kroner pr. kassesystem, og nogle steder skal man bruge flere af slagsen. Så det kan hurtigt løbe op i mange penge, siger Jens O. Bylling Jensen. 

Han tilføjer dog, at han endnu ikke har hørt om NærKØB-butikker på markedet, som ikke har kunnet finde ressourcer til at foretage de nødvendige opgraderinger. 

Om end han påpeger, at der endnu er lang tid til nytår, hvor den nye lovgivning træder endeligt i kraft. 

Ny samarbejdspartner

Mens mange af butikkerne allerede er ved at omstille sig til de nye krav gennem deres eksisterende samarbejdsaftaler med andre kassesystemer, har en ny spiller på markedet også spist sig ind i NærKØBs pulje af kiosker.

POS-ONE er navnet på virksomheden bag - og selve kassesystemet, som NærKØB-kæden tilbydes, kaldes POS365. Ifølge Jens O. Bylling Jensen samarbejder de pt. med mellem ti og tyve procent af det samlede butiksnetværk i NærKØB-kæden. 

Hos POS-ONE er man glade for det nye samarbejde. 

Det er netop kommet i stand på baggrund af de nye krav til bogføring i blandt andet kiosker - og administrerende direktør Claus Klein-Ipsen påskønner, at man fra virksomhedens side kan bidrage til at gøre købmændenes hverdag lettere. 

- PosOne har i samarbejdet med NærKØB lyttet til de ønsker, der er om enkel udrulning, let anvendelse og mulighed for at køre løsningen både på nyt og gammelt hardware, så man ikke nødvendigvis behøver at investere i nye terminaler - altså computere, udtaler Claus Klein-Ipsen. 

PosOne samarbejder i skrivende stund med blandt andre Frellsen- og Summerbird-virksomhederne. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.735