23948sdkhjf

Analyse viser én markant ændring i dagligvareleverandørers indtjening

Inflationen gav voksende omsætning hele vejen rundt, mens der tegner sig et broget billede af udviklingen i overskudsgraden  

En regnskabsanalyse af 30 af de største danske virksomheder med salg gennem landets dagligvarekæder i branchemediet Dagligvarehandlen viser et mindre fald i den gennemsnitlige overskudgrad i inflationsåret 2022.

Mange fødevarevirksomheder tjente bedre sidste år end tidligere, men endnu flere - 17 af de 30, der indgik analysen - oplevede en lavere overskudsgrad end i regnskabsåret før. I gennemsnit tjente leverandørerne med Arla og Danish Crown i spidsen 4,8 kroner for hver omsat 100 krone i 2022, mens det i 2021 blev til en overskudsgrad på 5,1 procent.

2022 blev som bekendt et usædvanligt år med omkostninger, der strøg i vejret, ikke mindst til energi. Det resulterede i en inflation, som ikke var set længe, og det fik ifølge analysen virksomhedernes omsætninger til at vokse med 12 procent i gennemsnit.

Brødproducenten Kohberg var en af de virksomheder, der oplevede både turbulens og bedre indtjening sidste år.

- Særligt i begyndelsen af 2022 var Kohberg, ligesom andre producerende virksomheder, hårdt ramt af høje energi- og råvarepriser. Det har været en kæmpe udfordring, men som resultatet viser, er det lykkedes os at styre Kohberg gennem 2022 med skindet på næsen. De seneste år har lært os, at det er umuligt at forudse, hvad der ligger omkring det næste hjørne. Men med årets resultat er Kohberg fortsat en solid virksomhed, og vi er endnu bedre rustet til at imødegå uforudsete udfordringer, end vi var for år tilbage, siger René Normann Christensen, adm. direktør i Kohberg Bakery Group til Dagligvarehandlen. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.703