Black Friday - den perfekte storm af butikstyverier
Antallet af butikstyverier er eksploderet i Danmark det seneste år. Talrige beretninger i medierne fortæller om frustrerede butiksejere og butiksbestyrere, der oplever tyverier i et omfang, der aldrig er set før.
”Det er ikke bare de klassiske produkter som kosmetikprodukter eller barberblade. Nu er det også smør, ost, mælk, kød eller andre dagligvarer, som ikke plejer at være varesikret. Noget nyt er også, at det ikke er bestemte typer personer, der stjæler, men også hr. og fru Danmark. En af forklaringerne er inflationen, der har gjort, at alting er blevet dyrere,” siger Anders Sørensen, marketingkonsulent i Nordic Retail.
Politiet følger ikke op på anmeldelser
Medvirkende til butikkernes store frustration er, at de oplever en udpræget mangel på respons fra politiet. Der bliver generelt ikke fulgt op på de anmeldte tyverier. Nogle gange er begrundelsen, at butikken ikke har en videooptagelse. Andre gange har butikkerne grebet tyven på fersk gerning, men får alligevel meldingen fra politiet, at de ikke har tid til at køre ud.
”Politiet har begrænsede ressourcer, men det er voldsomt frustrerende for butikkerne. En SPAR købmand i Risskov påpeger, at han snart ikke tør have varer stående på hylderne længere, for når politiet ikke tager tyveriet seriøst, så spredes rygtet, at man bare kan stjæle. Varehuschefen i en Kvickly i Odense påpeger det samme problem - at politiets passivitet betyder, at der ikke er konsekvenser overhovedet for butikstyve. Og en SPAR købmand i Øster Brønderslev har helt opgivet at tilkalde politiet, når han oplever tyverier. Der er beretninger af den slags fra hele landet.”
Det giver anledning til stærk bekymring om, hvad der kan ske, når Black Friday finder sted 24. november. Det er i forvejen en dag, hvor der foregår meget tyveri.
Videoovervågning og varesikring
”Black Friday er jo en dag, hvor butikkerne oplever en meget stor tilstrømning af kunder, og personalet er meget optaget af at betjene dem. De er særligt distraherede den dag af den store travlhed, og det er jo den slags situationer, som bliver udnyttet af butikstyvene. Derfor opfordrer vi kraftigt til, at butikkerne forbereder sig på denne dag og tager deres forholdsregler.”
Nordic Retail anbefaler videoovervågning ved ind- og udgang kombineret med varesikring, som gør, at ikke-betalte varer udløser en alarm, når de passerer antennerne ved udgangen.
”Hvis en alarm gør personalet opmærksom på et tyveri samtidig med, at du har tyven på video, så har butikken en vigtig bevisførelse, som politiet bør tage alvorligt. Men det har også en afskrækkende effekt på tyvene, at alarmer og video er installeret. Tyven vil jo blive konfronteret med personalet, og det vil afholde nogen fra tyveriet, fordi de ikke har lyst til den ubehagelige situation at blive taget på fersk gerning,” påpeger Anders Sørensen.
En ting er imidlertid at få installeret videoovervågning og antennerne ved udgangen. Noget andet og meget afgørende er naturligvis, at man får anskaffet sig og påsat de varesikringsværktøjer, der beskytter varerne fra at blive stjålet:
- Alarmetiketter – kan nemt og hurtigt påsættes alle slags produkter (lige fra kød til kosmetik), der er særligt udsat for tyveri
- Flaskesikringer – til den dyre spiritus, vin, øl og snaps mm.
- Spiders – til bokse og kasser med dyr elektronik, værktøj og andre kostbare varer.
- Keepers – til at lægge dyrebare produkter ind i, så de er beskyttet.
- Hard-tags – til at sætte på tøjvarer og andre tekstilbaserede varer.
”Det er vigtigt, at antennerne ved udgangen ikke bare opleves som værende til pynt. Derfor kræver forebyggelsen af tyverier på Black Friday og tyverier i det hele taget, at købmændene og deres personale sørger for at få opmærket de varer, der er særligt udsat for tyveri med de mange forskellige alarmtyper,” siger Anders Sørensen.
Om Nordic Retail
Vi er sat i verden for at hjælpe detailvirksomheder med at effektivisere og optimere deres processer og aktiviteter.
Så kort kan det faktisk forklares, hvis vi skal opsummere, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed, samt dennes kunder. Det er nemlig den helt centrale målsætning i alt, hvad vi foretager os, at vores arbejde skal gøre arbejdet lettere for detailvirksomheders personale, samt oplevelsen lettere for de kunder, der besøger butikkerne.
Læs mere om de mange muligheder for varesikring: https://nordic-retail.com/varesikring/