Coop-chef advarer om fransk konflikt: Det kan brede sig til Danmark
Frankrigs største dagligvarekæde, Carrefour, har siden sidste uge sat skilte med ordet ”Shrinkflation” på en række fødevarer fra giganter som Pepsico, Nestlé og Unilever.
Skiltene er en advarsel til forbrugerne om, at produkterne er blevet mindre, uden at priserne er sænket tilsvarende. Også selv om priserne for råvarerne til produkterne er faldet til at vanligt leje.
”Dette produkts volumen eller vægt er faldet, så den egentlige pris fra leverandøren er steget,” oplyser Carrefour på Shrinkflation-skiltene.
Dagligvarekoncernens tiltag kommer efter en langvarig debat om, hvem der har ansvaret for de høje franske fødevarepriser.
Den samme udvikling vil kunne ske i Danmark, skriver kategoridirektør for Coop, Jeff Salter, på LinkedIn:
- Måske ikke på samme konfrontatoriske facon, men eksemplet fra Frankrig understreger, at særligt de multinationale leverandører og supermarkedskæderne står langt fra hinanden i forhold til ønsket om at få normaliseret prisen på vores dagligvarer. Det er den helt samme dynamik i både Frankrig og Danmark.
I sit LinkedIn-opslag advarer Jeff Salter desuden om, at taberen bliver den ”helt normale dansker.”