Klumme: Tilbudsaviserne har stadigvæk deres eksistensberettigelse
Vi kender dem alle sammen.
Det knitrende papir, de gule mærkater eller de røde knaldtilbud.
Tilbudsavisen.
I en hverdag, der stadigvæk er præget af inflation og stigende priser, er tilbudsavisen vigtigere end nogensinde før. Uden dem vil vilkårene for både forbrugere og de lokale købmænd blive dårligere.
Det er blevet dyrt at være dansker, og det er blevet dyrere at drive forretning. Selvom inflationen er faldet igen, har priserne stabiliseret sig på et højt niveau. Det gør, at mange af vores hverdagsomkostninger er blevet højere.
Det sætter sit præg på danskernes vaner, hvor tilbudsaviser er en vigtig del af forbrugernes indkøb. En undersøgelse viser, at de trykte tilbudsaviser har betydning for 65 procent af forbrugernes valg af butik, når de skal ud at handle. Og at 86 procent af alle dem der modtager print aviser rent faktisk læser dem.
Over alt i landet bruger lokale købmænd tilbudsaviserne og ugeaviserne som deres primære markedsføringskanal. En kanal, hvor de kan kommunikere direkte til og med deres lokale kunder.
Hos De Samvirkende Købmænd oplever vi, at forbrugerne strømmer til og har efterspørgsel på de konkrete varer, som vi har annonceret med i tilbudsaviserne. Et klokkeklart eksempel på at tilbudsaviserne bliver læst og brugt. Det giver mening, for der er meget for forbrugerne at hente ved at planlægge ud fra tilbud.
Handler man efter tilbud kan man nemlig spare 25 procent på ens husholdningsbudget, hvilket svarer til cirka 12.000 kroner for en gennemsnitlig dansk familie. Et beløbsomfang der er så stort, at det for de fleste er værd at tage in mente i hverdagsindkøbene, så ens hårdtjente penge kan bruges andet steds.
Inspirationskatalog for alle
Men det er ikke kun dét at jagte tilbud, som tilbudsavisen kan bruges til.
Aviserne med de mange forskellige produkter og varer udgør også et inspirationskatalog. Her kan man sammen med morgenkaffen bladre rundt og finde inspiration til aftensmaden, madpakkerne eller årstidens sortiment.
Læg dertil at printavisen er tilgængelig for alle. Gennemsnitsalderen er generelt højere rundt om i de små lokalsamfund, end den er i de større byer.
Og for dem, der ikke er vokset op i en tid, hvor mobiltelefonerne konstant har været inden for rækkevidde, er de printede tilbudsaviser mere overskuelige end diverse apps og digitale muligheder. De stiller nemlig ikke nogen krav til teknologisk snilde hos forbrugerne.
Der er mange gode grunde til, at den trykte tilbudsavis stadig er relevant anno 2023, men især fordi det holder liv i de små butikker, og danskerne kan spare penge.
Tidligere klummer på RetailNews
- Sproget er lige så vigtigt som produktet i e-commerce - Frederik Riskær Pedersen, adm. direktør i EasyTranslate
- Hjælp, jeg er leder i et startup - Mads Andreas Olesen, stifter og CEO i mxney.io
- Digital infrastruktur er erhvervslivets rammevilkår #1 - Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv
- Retail Media er blevet Amazon og Walmarts store pengemaskine - nu følger nordiske detailkæder trop - Jakob Bak, Senior Vice President og co-founder i Adform
- Alt for mange brands glemmer mobilen - Jesper Boye, administrerende direktør i Solteq
- Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning - Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark
- Skru op for julemusikken trods udsigt til faldende forbrug - Thomas Wahl, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring
- Irma var - og bliver forhåbentlig igen - al dansk mads målestok - Steffen Andersen, formand Verdens Bedste Fødevarer
- Flotte ord og intentioner er ikke nok, når vi snakker genanvendt elektronik - Tina Høgsted Svanberg, direktør Greenmind
Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.