23948sdkhjf

Konkursramt onlineslikbutik købt af konkurrent

Konkursboet efter onlineslikbutikken laberlarven.dk, som blev erklæret konkurs i begyndelsen af august, er nu gjort op. Og én af slikbutikkens tidligere konkurrenter har overtaget boet - og har samtidig indlemmet ejerne i nye funktioner. 

Handlen betyder, at Laberlarven fortsætter under navnet sukkerstokken.dk – som er Scan Chocos onlineslikbutik – med Laberlarvens to stiftere, Frederik Schnell og Nikolaj Sloth Lynge i centrale roller.

Frederik Schnell bliver marketingansvarlig for sukkerstokken.dk, mens hans kompagnon bliver daglig leder for netforretningen.

På den baggrund skal de to sliksælgere udvikle sukkerstokken.dk, forklarer direktør i Scan Choco, Kristian Hyllested.

- Vi åbnede sukkerstokken.dk sidste år, men har ikke haft ressourcer til at udvikle forretningen, som har en meget lille markedsandel. Men da vi ser store muligheder i onlinesalg af slik, har vi ledt efter en samarbejdspartner, der kunne udvide vores salg af slik til private på nettet. Derfor slog vi til og overtog Laberlarven, fordi Frederik og Nikolaj er smadderdygtige til at sælge slik på nettet. Og de er gået i gang hos os fra dag et med at give sukkerstokken.dk en meget større del af markedet, siger Kristian Hyllested.

- Eksperter i e-handel

Som omtalt af Food Supply gik Laberlarven konkurs på grund af svigtende omsætning og en dyrekøbt erfaring med at åbne en fysisk butik i Aarhus, der kostede et smæk i millionklassen. Dertil kom højere priser på råvarer til slik, som medførte dyrere varer fra leverandørerne såvel som øgede omkostninger til blandt andet emballage og fragt.

Men Scan Chocos direktør Kristian Hyllested hæfter sig ved, at Laberlarven i sine to års levetid opbyggede en kundekreds på over 100.000 slikmunde:

- Frederik og Nikolaj er eksperter i e-handel og i at pakke slik og fik med Laberlarven erfaringer, i forhold til hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Sammen med vores erfaringer i branchen kan det bruges i det nye set-up og gøre sukkerstokken.dk til en bæredygtig onlineforretning.

Som marketingansvarlig for sukkerstokken.dk beskriver Frederik Schnell onlinesliksalg som et ”hårdt marked”.

- Det er nemt at lave en hjemmeside og købe noget slik og sælge det. Og under corona gik salget rigtig godt. Nu er konkurrencen hård. For eksempel er der tre butikker tilbage ud af de 10 onlinebutikker, som åbnede sidste år. Men vi tror på, at vi med en stor virksomhed som Scan Chocos kræfter i ryggen kan øge sukkerstokken.dk’s markedsandel. Nethandlen buldrer derudad, og de mange travle danskere bliver i stigende grad bevidste om det smarte ved at få slik leveret til døren, siger Frederik Schnell.

Som eksempler på ”det smarte” nævner han hygiejne – ingen har pillet ved slikket, som det kan ske ved bland selv-hylden – tidsbesparelse og et stort sortiment.

Kamp om Laberlarven

Hos advokatfirmaet Bech-Bruun fortæller partner Søren Volder om, at der var kamp om at købe Laberlarven.

- En lille håndfuld af potentielle købere fra markedet for onlinesliksalg var interesserede i at købe virksomheden, siger Søren Volder.

Efter salget af Laberlarven til Scan Choco er han ved at beregne, hvordan gældsbyrden på lige over en million kroner fra konkursboet skal fordeles blandt kreditorerne.

- Gælden blev delvist dækket af købesummen og Laberlarvens aktiver i form af for eksempel tilgodehavender og varelageret. Foreløbigt ser det ud til, at der bliver tale om et beløb på lige under en million kroner i tab til kreditorerne, oplyser Søren Volder.

Salgsprisen på handlen mellem laberlarven.dk og Scan Choco er ikke oplyst. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: slik
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.701