23948sdkhjf

Skønhedskæde sætter rekordomsætning: Særligt ét forretningsben har drevet væksten

Onlineforretningen hos kæden Matas fortsætter sin vækstrejse i første kvartal

Butikskæden Matas ser ud til at ride videre på den rekordbølge, der blev igangsat under coronapandemien.

I det første kvartal af kædens skæve regnskabsår er omsætningen blevet løftet med 9,2 procent til knap 1,2 milliarder kroner.

Det viser regnskabet for første kvartal, der dækker perioden fra april til og med juni.

Fakta om Matas

  • Matas A/S blev grundlagt i 1949 og omsatte i seneste regnskabsår for cirka 4,3 milliarder kroner
  • Matas forhandler varer inden for kategorierne skønhed, sundhed, helse og velvære
  • Kæden består af 261 fysiske butikker fordelt over hele Danmark
  • Onlinebutikken matas.dk omsætter for én milliard om året og er Danmarks næststørste webshop målt på antal transaktioner

Kilde: Matas

I de to foregående år har Matas løftet salget til et niveau, der ikke før var set højere.

Det er særligt kædens onlineforretning, der har løftet forretningsgrundlaget på det seneste. Den er vokset med 26 procent på et år. Det er en udvikling, som administrerende Matas-direktør Gregers Wedell-Wedellsborg er tilfreds med.

- Vi er meget glade for at se vækst på tværs af alle vores kanaler, hvor butikkerne voksede tre procent i kvartalet. Og vores onlineforretning havde endnu højere momentum, siger han i regnskabet.

I første kvartal stod onlineforretningen for 28 procent af det samlede salg.

Øget varelager

Kunderne er også begyndt at handle oftere hos Matas, hvilket ifølge topchefen er et resultat af udvidelsen af produktudvalget.

- Vi har introduceret 59 nye mærker og tusindvis af produkter og øget vores varelager marginalt for at sikre hurtigere levering og bekvemmelighed for vores kunder.

Matas har dog udfordringer med at få overskuddet til at følge med op. I løbet af de tre måneder har kæden tjent 49 millioner kroner. Det er et fald på 29,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Det skyldes blandt andet, at Matas har en del flere leveringsudgifter som led i onlinestrategien.

Med henvisning til omsætningsvæksten i første kvartal løfter Matas sine forventninger til resten af året.

Nu forventes det, at omsætningen vokser med 4-7 procent sammenlignet med sidste år. Tidligere var forventningen en vækst i intervallet 3-6 procent.

/ritzau/

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085