Dagligvarekæder forholder sig afventende til banebrydende teknologi
Kunstig intelligens - i international sammenhæng AI (Artificial Intelligence, red.) - er en blevet en større og større del af både arbejdsmarked og hverdag for mange danskere.
Og også i den danske dagligvarehandel har man taget notits af teknologien, men indtil videre forholder de største spillere på markedet sig afventende over for at integrere kunstig intelligens i deres virksomheder.
Det skriver Børsen, som har snakket med flere af dagligvarekæderne. Flere kæder anser ifølge Børsen teknologien "for værende umoden", og derfor afventer aktørerne for nuværende at gøre yderligere ved den kunstige intelligens.
Børsen har snakket med både Coop, Salling Group, Rema 1000, Dagrofa og Lidl - og hos alle gør det sig gældende, at man følger med i udviklingen på det teknologiske område.
- Jeg er sikker på, at der er meget værdi i det, men det er stadig så tidligt, at vi ikke kan se en klar plug-and-play-løsning lige nu, vi kan benytte. Vi afventer, hvad større tech-virksomheder kommer med af løsninger, for at se, hvad det kan.
- Udviklingen kommer til at gå stærkt, så vi tester og prøver os frem, indtil vi kan se den helt klare værdiskabelse, som vi kan implementere, hvor det er mest nyttigt, siger Jo Ottow Svendsen, der er direktør for Salling Groups business support.