23948sdkhjf

Cocio-konkurrent drømmer om detailhandlen

”Pølsemandens egen Chokolademælk” er efterhånden udbredt til cirka halvdelen af medlemmerne i Pølseforeningen.
Chokoladedrikken ”Pølsemandens egen Chokolademælk” – der blev lanceret i juni sidste år som en direkte konkurrent til Cocio – er efterhånden ved at være et normalt syn hos landets pølsevogne.

Det fortæller Kæld Thygesen, der er formand for Pølseforeningens vestjyske afdeling, til RetailNews.

- Vi er vældig godt tilfredse med den modtagelse, chokolademælken har fået. Der går selvfølgelig lidt tid, før den for alvor vinder indpas, men i dag bliver den solgt hos cirka halvdelen af vores 250-270 medlemmer, så det er ganske udmærket, siger han.

En god forretning for alle
I disse dage iværksætter Pølseforeningen en ny salgskampagne for at få endnu flere pølsevogne til at tage ”Pølsemandens egen Chokolademælk” med om bord som et alternativ til den populære Cocio, der har været en fast del af inventaret i landets pølsevogne siden 1953.

”Pølsemandens egen Chokolademælk” indeholder 50 cl. pr. flaske mod 40 cl. i en Cocio, og det gør den til en potentielt god forretning for både kunder og pølsemænd.

- Vi kan ikke diktere, hvad de enkelte pølsemænd skal tage for den. Men som medlem af Pølseforeningen får man en super aftale, så det er muligt for pølsemændene at sælge den til en god pris og samtidig opnå en større avance selv, siger Kæld Thygesen.

Læs også: Pølsemænd klar med Cocio-konkurrent

Pølsemændenes strid med Cocio opstod blandt andet, fordi den danske chokolademælksproducent ophørte med at give pølsemændene rabat, og selv om Kæld Thygesen gerne ser ”Pølsemandens egen Chokolademælk” udbredt til alle medlemmer af Pølseforeningen, er der ingen planer om at sætte Cocio helt på porten.

- Vi kan ikke sige, at de skal smide Cocio ud, og det er heller ikke målet. Vi følte bare, det var på tide med et alternativ, understreger Kæld Thygesen om de tanker, som blev luftet første gang i oktober 2011.

Her opstod nemlig den første snak om et alternativ til Cocio, som endte med, at BB Kantineservice blev udvalgt som producent foran to andre interesserede firmaer. Det efterfølgende halve år gik med at fintune smagen af chokolademælken, som blandt andet blev udsat for blindsmagninger på direkte tv, samt udvikle etiketter og andet praktisk.

Vil gerne ind i detailhandlen
I juni sidste år kunne de første flasker ”Pølsemandens egen Chokolademælk” så langes over disken i udvalgte pølsevogne. Siden er det gået støt fremad, og ifølge Kæld Thygesen er der solgt omkring 10.000 flasker i løbet af chokolademælkens første halve leveår.

På den korte bane handler det om at øge antallet af salgskanaler ved at overtale endnu flere pølsevogne til at sælge den egenudviklede chokolademælk, og på lidt længere sigt drømmer Kæld Thygesen om at give ”Pølsemandens egen Chokolademælk” et skub væk fra de trygge omgivelser.

- Vi har da luftet tanken om at introducere den i detailhandlen også, men hvor langt vi kommer med det, ved vi ikke endnu. Det er også noget, der skal drøftes i Pølseforeningen først. Men muligheden er bestemt åben, så hvis det på et tidspunkt kan lade sig gøre, så er vi klar til at se på det, siger han.

Siden striden med pølsemændene opstod, har Cocio især fokuseret på at tage andele på markedet for iskaffe, ligesom chokolademælksproducenten har etableret et samarbejde med den amerikanske kaffekæde Starbucks.

Cocios salg til de danske pølsevogne er årligt på cirka 1.000 ton chokolademælk, så ”Pølsemandens egen Chokolademælk” udgør altså fortsat kun omkring 1 procent af det samlede marked.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063