23948sdkhjf

Ændringer i annoncering

En af de vigtigste ting for en moderne virksomhed, er annoncering. Det er åbenlyst at en af de vigtigste ting for at have en omsætning i sin virksomhed er, at folk er klar over at virksomheder eksisterer, samt at de er klar over hvad virksomhedens produkt går ud på. Annoncering er en slags markedsføring, og formålet er således at påvirke en given modtagers opfattelse, så de har en positiv forståelse for din virksomhed og dit produkt. En anden central del af markedsføring er PR - public relations, altså offentlighedens opfattelse af virksomheden. Nyere markedsføring strategier fusionerer annoncering med PR, så pressemeddelelser og annoncer generelt set er smelter sammen og bliver en og samme ting.

Former for markedsføring

I starten af det 20. århundrede var reklamer meget mere orienteret mod information end de er i dag - en reklame for en bil kunne f.eks. oplyse hestekræfter, pris og størrelse. En reklame for rengøringsmiddel kunne sammenligne produktet med andre produkter og oplyse kemikalier samt sikkerhed. Reklamer i dag er ofte mere livsstils orienterede, og sælger produkter baseret på hvad de vil give dig som menneske, lige så meget som på hvad produktet i sig selv kan bruges til.

Der er virkelige mange måder at lave markedsføring. Historisk set har man f.eks. trykt annoncer i aviser eller på plakater og reklametavler i det offentlige rum. Man finder selvfølgelig også reklamer i fjernsynet og på streamingtjenester, så som YouTube. Sociale medier har dog skabt en helt ny dimension af annoncering.

Annoncering på sociale medier

Forskellige sociale medier giver meget forskelligartede muligheder for annoncering. Den mest ligetil er reklamerne der ligger mellem privatpersoners opslag på Facebook. Dette er grundlæggende samme tanke som annoncer mellem artikler i en avis. Forskellen er dog, at reklamer her en del af dit personlige nyhedsfeed, hvor du også interagerer med din omgangskreds. Derved er annoncerne mere direkte flettet ind i forbrugeres liv, og giver mulighed for rigtig effektiv markedsføring.

Alle kan betale penge for at få annoncer op på Facebook brugeres feed, og Facebook annoncering er en rigtig vigtig del af en effektiv markedsføring i det 21. århundrede. Facebooks enorme mængde data på sine brugere giver desuden mulighed for målrettet annoncering, hvilket kan give stor gevinst for din virksomhed, om det er en stor virksomhed eller bare dig som privatperson.

På Twitter har mange virksomheder deres egen profil, der grundlæggende er den samme slags profil som en almindelige privatpersons bruger. Her håndtere en fastfood virksomhed samtidig annoncering og public relations, i det deres twitter promoverer virksomhedens produkt samtidig med at de giver offentligheden er bestemt opfattelse af virksomhedens produkter og brand - man kan f.eks. forsøge at få offentligheden til at tænke på ens produkter som miljøvenlige eller trendy. Instagram giver mulighed for, at influencere kan være en stor del af markedsføring. Hvis du kan få en høj mængde følgere, kan virksomheder være interesserede i at betale penge for at du reklamerer for deres produkt på din profil.

Send til en kollega

0.031