23948sdkhjf

Bæredygtighed sælger: Flere virksomheder bliver grønne

Greta Thunberg, veganisme og klimalovgivning – der sker en masse på den grønne dagsorden i disse tider, men det er ikke kun politikere og private, som har meldt sig under bæredygtighedens faner.

Også erhvervslivet og detailhandlen har fået øjnene op for, at også virksomhederne må tage et ansvar, ligesom at der ligger et potentiale i at markedsføre grønne initiativer.

Fra regnskov til regnskab
Men hvordan kan man være bæredygtig som en helt almindelig, dødelig virksomhed uden ambitioner om at redde verden og uden de økonomiske muskler til at hjælpe Bill Gates med sine mange projekter rundt omkring i verden? Bare rolig – du kan som virksomhed faktisk gøre mange praktiske, nemme ting, der både er grønne og givende rent økonomisk.

Eksempler inkluderer affaldssortering, reducering af madspild, valg af bæredygtige leverandører osv. Især på leverandørsiden forsøger mange virksomheder at iklæde sig den grønne førertrøje for at være bæredygtige på vegne af deres kunder, herunder fx Greentel, som sælger mobilabonnementer.

Fra ”kun” at tilbyde billige mobilabonnementer til private og erhverv har Randers-virksomheden allieret sig med Randers Regnskov i et initiativ om at plante mere regnskov. Det giver ”produktet” et ekstra lag og gør, at kunderne har en anden grund til at vælge lige netop Greentel i et marked, hvor prisen ellers er det udslagsgivende. Og det kan forhåbentligt mærkes på regnskabet og den økonomiske performance.

Forbrugerne forventer og kræver stillingtagen
Men det er ikke kun i håbet om mere forretning og med noble hensigter, at virksomheder er begyndt at tage bæredygtighed alvorligt. Forbrugerne er nemlig i højere grad begyndt at stemme med deres pengepung. Det gælder i stort set samtlige brancher og ift. såvel ydelser som produkter og på tværs af lande. Det er ikke en udvikling, der er forbeholdt ungdommen eller udvalgte demografiske kredse. Nej, det er unge, gamle, blå og røde, selvom ungdommen (som stort set al anden udvikling) fører an.

Efterspørgslen efter fx erstatninger til kødprodukter er vokset markant ifølge en analyse fra COOP. Det samme gør sig gældende ift. generel etik og socialt ansvar, hvor hele 83% af den yngre del af befolkninger stiller et krav om stillingtagen og prioritering i erhvervslivet. Og det er en trend, der kun ser ud til at fortsætte. Vil du som virksomhed have succes i en bæredygtig fremtid, bliver du altså nødt til at forholde dig til, hvordan du bidrager til omstillingen. Og du skal forklare det, hvis du skal forsvare, hvorfor du omvendt IKKE gør en specifik handling.

Sidste udkald, hvis du vil med på bølgen
Hvis du som virksomhed vil nå at have noget ud af den bæredygtige bølge, er det ved at være sidste udkald. For snart er en kødfri madordning eller indkøb af genbrugt it-udstyr ikke noget, folk klapper i hænderne ad. Det bliver normen og forventeligt, så det omvendt bliver set som negativt, hvis du ikke gør noget. Tag derfor stilling til, om du i din virksomhed allerede nu kan arbejde bæredygtigt og sørg for at få kommunikeret ud, hvordan bæredygtighed er en del af jeres organisation.

Send til en kollega

0.032