Klumme: Spare-danskere øger butiksdøden
Nervøse spare-danskere kan betyde tilbagegang i detailhandlens 1. halvår, skriver formanden for Danmarks Handelsstandsforeninger.
Især i kommuner med mindre og mellemstore provinsbyer bør den lokale udvikling i detailhandlen komme højt på dagsordenen under den kommende valgkamp partierne imellem om byrådspladserne.
Sløv julehandel
I december var der for 2. gang i 2012, i henhold til de nyeste tal fra Danmarks Statistik, tilbagegang i kroner i kasseapparaterne i føde- og dagligvaresektoren. Det blev til minus 1,1 % i kroner og renset for prisudvikling til minus 4,6 %. Det peger på en lignende udvikling de kommende måneder med skærpet konkurrence om søndags- og aftenkunderne.
For den samlede detailhandel i december blev det til minus 2,0 % i kroner og renset for prisudvikling til minus 3,5 %. Julehandlen skuffede fælt trods mange positive forventninger.
For den samlede detailhandel for året 2012 blev til kun til en fremgang på 0,2 % (i 2011 var det kun +0,1 %) og renset for prisudvikling i 2012 en tilbagegang på 2,2 %. Altså 0-vækst i kroner i 2 år.
Stigende forbrugerpriser især på føde- og dagligvarer har de senere år “skjult” en barsk mængdemæssig forbrugsopbremsning i detailhandlen. Det er der nu især konkurrencemæssigt set lagt en dæmper på.
2013: Et spare-år
2013 er startet med en analyse fra Nordea lavet af TNS Gallup, der peger på, at 2013 bliver et spare-år. Øget risiko for arbejdsløshed både i det offentlige og private erhvervsliv. Stigende energipriser. Højere afgifter.
Beskæftigelsen falder hurtigere i Danmark end i resten af EU, viser en EU-analyse. Særligt for de unge. 56 % vil spare mere op i år. I fjor var det 44 %, viser Nordeas analyse.
Selvom den næste lønseddel vil se lidt bedre ud, så er det næppe nok til at løfte humøret hos forbrugerne.
Det billede, der tegner sig for 1. halvår i år, er en udvikling for den fysiske detailhandel med en tilbagegang på omkring 2 % i kroner i kasseapparaterne og lidt mere i mængder (kroner renset for prisudvikling).
Det bliver måske først efter sommerferien, at detailhandlen kan øjne lysere udsigter, selvom forbrugerne har penge nok på kistebunden til at kunne sætte humøret op hos detailhandlen og blandt politikerne. Kommunalvalget til efteråret kan også ende med at lægge en dæmper på forbruget.
Bent Aarrebo Pedersen er formand for Danmarks Handelsstandsforeninger.