Detailbranchen har store forventninger til e-julehandel
E-handlen udgør en øget andel af juleindkøbene, viser en ny undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemmer.
Foruden den betydelige andel af julesalget, der vil foregå over nettet fra butikker, der tilbyder begge salgskanaler, sælges der også i stigende grad julegaver fra virksomheder, der udelukkende tilbyder e-handel. Således øges omsætningen med 27 procent i december sammenlignet med resten af året i de rene e-handelsvirksomheder.
E-handlens andel af julesalget
Dansk Erhverv skønner e-handlens andel af julesalget i 2012 vil udgøre knap 450 millioner kroner eller cirka 5 procent. Hvis fødevarer og dagligvarer udelades fra betragtningen, skønnes juleindkøbene via nettet at udgøre knap 7 procent af det samlede julesalg.
Det skal bemærkes, at e-handlens andel af julehandlen er svær at vurdere og er et skøn baseret på andre skøn, og skal derfor tolkes varsomt. De cirka 5-7 procent harmonerer dog fint med Dansk Erhvervs medlemmers forventninger ovenfor.
Læs også: Danskerne køber julegaver på nettet for en milliard
Kilde: Dansk Erhverv