23948sdkhjf

Panesco går ind i detailhandelen

Et tæt samarbejde med Roskilde Universitet har hjulpet den danske bake-off-virksomhed Panesco Danmark A/S med at finde vej til et nyt marked i detailhandelen.
Udfordringer i form af et faldende marked på bake-off-virksomheden Panescos traditionelle markedssegment – hoteller, restauranter og cafeer – havde gennem længere tid fået ledelsen til at jonglere med alternative løsninger til, hvordan man kunne nå detailhandelen.

Men det var først efter at have deltaget i et fire måneder langt innovationsførløb, faciliteret af Roskilde Universitet i regi af projektet Grønne Regionale madOplevelser (GRO), at ideerne for alvor faldt på plads og blev til en veldefineret strategi: selvbetjeningsbagerier til supermarkeder.

- Ideerne havde boblet i nogen tid, men selve det at arbejde os ind til den bedste, er kommet efter at vi har deltaget i GRO-forløbet. Vi er blevet mere målrettede, så fra at være en sjov ide, er det blevet en helt konkret strategi, siger Briand Ahlgreen, business support manager i Panesco.

Vil fordoble omsætningen
Og det er netop det, at facilitere innovationsprocesser, der er GRO’s opgave i forløbet.

- Vores rolle er at formidle vores viden om, hvordan man skaber innovation, hvilke andre aktører, man skal have fat i og hvordan man sætter nogle scenarier op for, hvad der skal til for at udvikle og markedsføre en forretning for at skabe en succes, siger Jon Sundbo, professor i erhvervsøkonomi og innovation på Roskilde Universitet, der er en af parterne i GRO-projektet.

Panescos mål er at fordoble omsætningen på tre år, men hvor meget det er i kroner og ører, ønsker Briand Ahlgreen ikke at udtale sig om, men for at give et billede af omfanget siger han:

- Vi forventer at have solgt minimum 20 løsninger i 2015 og yderligere at tre gange så mange kunder er på vej.

Kapacitet til 150 virksomheder
Tilsvarende håber Jon Sundbo at GRO-projektet vil kunne hjælpe andre virksomheder til at skabe vækst gennem innovation af enten produktion eller afsætningskanal:

- Mange små og mellemstore fødevirksomheder tænker alt for traditionelt i forhold til produktion og afsætning, så de skal lære, hvordan de kan skabe mere værdi ved at arbejde innovativt med deres forretning.

GRO, der er Region Sjællands største fødevaresatsning nogensinde, har kapacitet til at føre 100-150 virksomheder gennem innovationsforløb af forskellig karakter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078