Julehandel på nettet vinder indpas hos danskerne
Hver fjerde dansker forventer at købe julegaver på nettet i år, viser en ny undersøgelse. Danskerne er blevet mere trygge ved internethandel, men det er stadigt vigtigt at stille krav til den service, vi får på nettet.
En ny undersøgelse fra Epinion for Boozt.com viser, at fire ud af 10 planlægger at købe julegaver på nettet i år. Antallet af gaver, der bliver købt på nettet, er stigende, og en tredjedel planlægger at købe flere julegaver på nettet i år i forhold til sidste år.
Peter G. Jørgensen, der er markedsdirektør i en af Skandinaviens førende webbutikker Boozt.com, forklarer udviklingen med, at vi vænner os mere og mere til internethandel:
- Danskerne er blevet mere trygge ved at købe ting på nettet. De væsentligste barrierer for at handle på nettet er for længst revet ned, og i dag vælger danskerne det, der er nemmest for dem. Især i julen, hvor mange har travlt. Danskerne vil hellere klare julegaveindkøbene hjemme i stuen med fødderne oppe, end de vil stå i kø i flere timer i et stormagasin.
Helt konkret svarer op mod 70 procent i undersøgelsen, at de vælger at købe deres gaver på nettet, fordi de så kan handle, når de har tid. Derudover mener 44 procent af danskerne, at internethandel gør det nemt og overskueligt at sammenligne varer og priser.
Hele undersøgelsen kan læses med detaljerede besvarelser her .
Fakta om analysen:
Analysen er baseret på 976 interviews indsamlet via Epinions webpanel i perioden 21. november til 27. november 2012. Undersøgelsen er repræsentativ i forhold til den samlede danske befolkning på alder, køn, region og uddannelse. Da analysen vedrører adfærd på nettet, tages der i fortolkningen af svarfordelingerne forbehold for, at analysens deltagere er mere internetvante end gennemsnitsbefolkningen.
Analysen er baseret på 976 interviews indsamlet via Epinions webpanel i perioden 21. november til 27. november 2012. Undersøgelsen er repræsentativ i forhold til den samlede danske befolkning på alder, køn, region og uddannelse. Da analysen vedrører adfærd på nettet, tages der i fortolkningen af svarfordelingerne forbehold for, at analysens deltagere er mere internetvante end gennemsnitsbefolkningen.