Rusland iblandt verdens mest attraktive detail-markeder
Anerkendt internationalt analysebureau fremhæver Rusland som en af verdens mest attraktive detailmarkeder. Særligt har dagligvaresegmentet udsigt til høje vækstrater.
Karakterskift i markedet
Traditionelt set har Russerne købt deres varer ved små markeder, lokale forretninger og i kiosker. I 2006 udgjorde dette hele 75 % af alle dagligvareindkøb. Dog har ankomsten af de store nationale og internationale supermarkedskæder i løbet af de seneste år, såkaldte Mass-Grocery-Retailers (MGR), sendt dette tal på retur. I 2016 forventes MGR’s at sidde på hele 67.2 % af markedet, med en værdi $275.18 mia.
Det er ikke kun fordelingen af markedet der ændrer sig. Hele dagligvaremarkedet udvider sig markant, og her har de russiske forbrugere en stor del af æren. Mange har i løbet af de seneste år nydt reallønstigninger, hvilket smitter af på forbruget. Derudover gør manglen på et udbredt realkreditsystem, at de færreste russere er tynget af gæld. Af den grund bruges hele 55 % af indkomsten på forbrug, hvilket placerer det i den høje ende iblandt de europæiske lande.
Dansk potentiale
Dansk Industri’s Deputy Director i Moskva Hans Wicks ser positivt på udviklingen:
- Danske fødevareproducenter har her en oplagt mulighed for at trænge ind på markedet. De store supermarkedskæder gør det muligt at nå langt større dele af befolkningen end hidtil, lyder hans vurdering.
Særligt øko-producenterne spås gode muligheder i fremtiden.
- Rusland som helhed har ikke fået øjnene rigtig op for økologiet endnu, men vi ser en stigende interesse fra metropolerne Moskva og Skt. Petersborg, forklarer Hans Wicks og fortsætter:
- Den voksende middelklasse efterspørger her disse vestlige kvalitetsvarer, så jeg ser gode muligheder for danske producenter.
Samtidigt slår han dog fast, at Ruslands indtræden i WTO tidligere på året, ikke har fjernet mange af handelsbarriererne endnu.
- Det er vigtigt at søge kvalificeret rådgivning, hvis man overvejer at trænge ind. Vi har tidligere set eksempler på virksomheder der bliver fanget i den lokale lovgivning, når benarbejdet ikke er gjort ordentlig, siger Hans Wicks afsluttende.
DI International Business Development er DI’s internationale konsulentafdeling. Med kontorer i København, Shanghai, Xuzhou, Moskva, Mumbai, Sao Paulo og New York hjælper DIBD danske virksomheder ind på nye markeder.
For at få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det russiske marked, kontakt Managing Director Hans Wicks på telefon +7 (495) 424 9559, +45 20226283, eller hawi@di.dk,. http://www.di.dk
For at få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det russiske marked, kontakt Managing Director Hans Wicks på telefon +7 (495) 424 9559, +45 20226283, eller hawi@di.dk,. http://www.di.dk