Discountbølgen har nået boghylderne
Når supermarkedets kunder i dag lægger en bog ned til mælken og kartoflerne i indkøbsvognen, er det sjældent en nyudgivelse. Til gengæld koster den ofte kun 39 eller 49 kr.
forlagenes statistik, Bogbarometret, der dækker 85 pct. af forlagenes omsætning.
Sammenlignet med samme kvartal sidste år, faldt forlagenes omsætning fra dagligvarehandlen med 7 pct, og det skyldes, at supermarkederne køber billigere bøger. Det bekræfter kategorichef for bøger i Coop, Lars Dørge.
- Mens vi i vinter købte flere release-bøger med en salgspris på 100-200 kroner, satsede vi i andet kvartal på paperback-kampagner, som skulle sætte mere gang i salget, siger Lars Dørge og tilføjer, at beslutningen var en kombination af færre nyudgivelser fra forlagene og lidt forsigtighed fra Coops side.
Læs Dansk Handelsblad