23948sdkhjf

Små tal på gule labels: Salling Groups mærkningsordning møder kritik

Først lød en kritik i et Twitter-opslag på, at Føtex klistrede gule labels med spotpris på varer, der var tæt på sidste salgsdato, hen over de oprindelige holdbarhedsdatoer. 

- Den lokale Føtex er konsekvent med datovarerne. Altid prismærke på, så holdbarhedsdato ikke kan ses, har Jesper Dahl Jeppesen skrevet i sit opslag og vedhæftet et billede af de gule labels. 

- Datoen står på det gule mærke så alt skulle være ok men kunne sikkert gøre det mere tydelig, har administrerende direktør i Salling Group, Per Bank, sidenhen kommenteret i samme opslag og dermed pointeret, at alt burde være i den skønneste orden med datomærkningen af de varer, der er tæt på sidste salgsdato. 

Undgå misforståelser

Carina Jensen, der er kvalitetschef i Salling Group og dermed også ansvarlig for datomærkningen af fødevarer i Føtex, har siden også kommenteret opslaget på Twitter. 

- Årstal skal ikke fremgå med under 3 mdr. holdbarhed - men vi skal selvfølgelig helt undgå, at dato og andre obl. oplysninger dækkes!, skriver hun som en kommentar. 

Over for RetailNews uddyber hun, at processen omkring mærkningen af datovarer er en ting, som man i Salling Group altid har for øje - og i dette konkrete tilfælde har det også affødt en konkret reaktion fra kæden til butikkernes medarbejdere. 

- Vi er altid opmærksomme på, hvordan vi kan gøre tingene bedre eller nemmere, og vi er helt enige i, at datoen skal fremgå tydeligt på varen. Datoen på skyen er sat ind som en ekstra sikkerhed for, at varen ikke kan scannes efter udløb. 

- Det er dog næppe tydeligt for kunderne, og vi har derfor netop sendt en reminder til butikkerne om, at datoen og andre obligatoriske oplysninger ikke må dækkes, siger Carina Jensen til RetailNews. 

Konkret tiltag

RetailNews har opfølgende spurgt Salling Group ind til, om der bliver iværksat et konkret tiltag for at synliggøre udløbsdatoen på de gule labels mere markant. 

Den henvendelse er Salling Group ikke vendt tilbage på - men i ovennævnte Twitter-opslag har en anden bruger, Brian B. Staalkjaer, spurgt ind til, om man ikke kunne "bibringe den innovative ide at skrive Dato: xxxx så man kan oplyse ens kunder om at lige præcis de fire tal er holdbarhedsdato".

Til det har Carina Jensen kommenteret, at "det da er et forsøg værd". 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.728