23948sdkhjf

Salling Group genbruger daggammelt brød - og det har flere fordele

Reducering af madspild - men også et konkret smagsværktøj til at forstærke brødsmagen. 

Det har mere end én fordel for Salling Groups brødproduktion, når de - som de har beskrevet i en pressemeddelelse - genbruger daggammelt brød i næste dags bagværk. 

Og faktisk har tiltaget også en - i disse energikrisetider - økonomisk gevinst. 

- I Føtex og Bilka, der er ejet af Salling Group, begyndte det egentlig i et forsøg på at give brødet en mere karamelliseret overflade. Foruden et mere smagfuldt brød har det resulteret i en yderst vigtig sidegevinst oveni. Varehusene sparer nemlig på energien, og samtidig har den nye måde at lave brød på også mindsket madspild, skriver Salling Group i pressemeddelelsen. 

Genanvendelsesprocenten på tværs af Føtex' og Bilkas bagerafdelinger ligger ifølge Salling Group på omtrent 50 procent - heraf genanvendes cirka 35 procent af alt produceret hvedebrød. 

Resten sorteres som bioaffald - det være sig produkter som flødekager og pølsehorn, som indeholder animalske produkter. 

Genanvendelsestiltaget er udviklingschef i Salling Groups fællesbageri, Carsten Bach, meget tilfreds med. 

- Vigtigst af alt har det givet bedre smag, at vi genanvender brødet. At det så også har betydet, at Salling Group har mindre madspild, og at vi kan spare på energien ligger godt i tråd med virksomhedens fokus på mindre madspild, siger han. 

- Vi har en ambition og en målsætning om, at mest muligt mad skal lande på tallerkenen og ikke i skraldespanden, og derfor arbejder vi hele tiden på nye måder, så vi kan undgå madspild. Her er genanvendelsen af hvedebrød et godt eksempel på, hvordan en god idé kan være med til at mindske madspild, supplerer Henrik Vinther Olesen, der er CSR-direktør for Salling Group. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: madspild
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.688