Discountkæder skaber kun vækst ved at åbne flere butikker
Discountbutikkerne har de seneste 10 år ikke formået at øge deres effektivitet målt som salg pr. kvadratmeter. Skulle de følge prisudviklingen, burde omsætningen været steget med 16 procent per kvadratmeter.
Ifølge seniorrådgiver ved Fødevareøkonomisk Institut, Københavns Universitet, Henning Otte Hansen, skyldes den lavere omsætning pr. kvadratmeter, at discountbutikkerne i dag i højere grad ligner supermarkederne.
- Discountbutikkerne bliver større og mere moderne, og de tilnærmer sig supermarkedernes sortiment med bake off, convenience og økologi. Det er ikke varer, de skal tjene penge på. De skal bare være trækplaster, siger Henning Otte Hansen.
Direktør i Netto International, Claus Juel-Jensen (foto), fortæller, at Netto de seneste 10 år har øget både omsætning, bruttoavance og indtjening.
- En discountbutik er i dag ikke, hvad den var for ti år siden. Den er i højere grad en lavpris nærbutik. Vi har udvidet vores sortiment og fået mange flere ferskvarer, og så har vi gjort driften billigere og effektiviseret vores logistik - blandt andet ved hjælp af de større og mere moderne butikker, siger Claus Juel-Jensen.
Læs mere i Dansk Handelsblad