23948sdkhjf

Ritzau: Historisk pessimistiske forbrugere ser lidt lysere på tingene

De danske forbrugere forventer i stigende grad, at arbejdsløsheden øges det næste år

De danske forbrugere ser stadig historisk set mørkt på dansk og egen økonomi, men i humøret er steget lidt mellem november og december. Det viser Danmarks Statistiks barometer for forbrugertilliden tirsdag.

Det er særligt forbrugernes syn på udviklingen i dansk økonomi, der er blevet mere optimistisk de seneste måneder.

Forbrugertilliden måles ved at spørge til en vurdering af dansk og forbrugernes egen økonomi nu sammenlignet med for et år siden samt forventningerne til det næste år.

Her kan forbrugerne svare på en skala fra meget positiv til meget negativ. Det omregnes til en talværdi, sådan så de mest positive svar får en værdi på 100, mens de mest negative svar får en værdi af minus 100.

Forventningerne til det næste år er stadig ikke særlig høje. Selv om det samlede billede er blevet mere positivt, forventer forbrugerne i stigende grad, at arbejdsløsheden kommer til at vokse.

Samtidig viser barometeret også, at forbrugerne stadig er meget afventende med at lave større køb af forbrugsgoder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063