23948sdkhjf

Ombudsmand: Føtex og fire andre snyder på klimavægten

Legetøj fra Føtex er ifølge Forbrugerombudsmanden blevet fejlagtigt betegnet som bæredygtigt

Føtex og fire andre virksomheder har fået et rap over nallerne for at tegne et skønmaleri af, hvor bæredygtige deres produkter er.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har de fem virksomheder markedsført produkter som "bæredygtige" uden at kunne dokumentere, at det passede.

Dermed har de vildledt kunderne, mener Forbrugerombudsmanden. Det oplyser hun i en pressemeddelelse fredag.

- Da det er greenwashing og vildledende markedsføring, har Forbrugerombudsmanden indskærpet reglerne over for virksomhederne, siger hun i meddelelsen.

De fire andre virksomheder er AndLight ApS, beAwear ApS, Braveheart International LTD og Miin Aps.

Vildledende markedsføring

I Føtex' tilfælde er det særligt legetøj, der har tiltrukket sig kritikken. Her har det ifølge Forbrugerombudsmanden ikke været nok, at legetøjet var økologisk og certificeret til at retfærdiggøre, at det var "bæredygtigt".

I meddelelsen siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, at virksomheder " skal kunne markedsføre konkrete miljømæssige fordele ved deres produkter," hvis ikke det skal være vildledende at kalde dem bæredygtige.

Adspurgt til kritikken oplyser Føtex i en skriftlig kommentar:

- Vi støtter op om Forbrugerombudsmandens vigtige indsats for at skabe fælles retningslinjer for, hvordan vi og den øvrige branche kan og må anprise de varer, vi sælger, der rent faktisk besidder miljø- og klimafordele.

- Allerede inden Forbrugerombudsmanden rettede henvendelse til os, havde vi fjernet de nævnte anprisninger, da vi har stort fokus på at undgå ’greenwashing’, så vi deler naturligvis Forbrugerombudsmandens betragtninger.

Tøj, drikkedunke og lamper

Hos AndLights ApS er der tale om lamper, der er blevet beskrevet som "bæredygtige." Ifølge Forbrugerombudsmanden har AndLights ApS ikke oplyst, hvad det bygger på.

I både beAwear og Braveheart International LTD er der tale om tøj, der er beskrevet som bæredygtigt.

Hos beAwear var tøjet økologisk, men det mente Forbrugerombudsmanden altså ikke var nok. Braveheart International LTD har forklaret, at tøjet er økologisk og 50 procent genanvendeligt polyester.

Det retfærdiggør ikke at markedsføre det som bæredygtigt ifølge Forbrugerombudsmanden.

Hos Miin Aps er det markedsføringen af drikkedunke, der får kritik. Her har selskabet oplyst, at dets drikkedunke er i rustfrist stål og er fri på BPA. Den er også afvist som grundlag for at kalde dem bæredygtigt ifølge Forbrugerombudsmanden.

BPA er et stof, der ifølge Miljøstyrelsens hjemmeside er hormonforstyrrende og skader fertiliteten.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093