Lokketrick kan være ulovlig markedsføring ifølge ekspert
Smør til under ti kroner, en bakke æg til det samme - og lignende slagtilbud pryder ofte dagligvarekæders reklamesports og tilbudsaviser.
Sådan et scenarie udspillede sig i Aldi for ganske nylig.
Her havde kæden en bakke æg på tilbud til 8,95,-, men det var langt fra alle kunder, der kom i diverse Aldi-butikker, som kunne tage æg med derfra.
Der var nemlig udsolgt i løbet af blot få timer - og det kan være et juridisk problem.
Her har man nemlig forholdt casen til Forbrugerrådet Tænk, hvor jurist Marie Frank-Nielsen har set på sagen.
- Loven siger meget præcist, at hvis der er en begrænset mængde af en annonceret vare, så skal butikken meget tydeligt i deres markedsføring gøre opmærksom på det. Det er ikke sket i Aldis annoncering. Her fremgår det blot, at tilbuddet kun gælder søndag, siger Marie Frank-Nielsen til Avisen Danmark.
Aldi afviser dog, at der skulle være tale om et bevidst lokketrick for at få folk i Aldi-butikkerne og undskylder sig ifølge Avisen Danmark med leveringsproblemer eller leveringsforsinkelser.