Iværksætter frygter for branchens små aktører efter konkurs
For tre uger siden måtte Jens Kajus og hans to forretningspartnere træffe en tung beslutning. Nu er trioens designvirksomhed Million ApS taget under konkursbehandling, og stifteren frygter, at for mange af branchens små aktører risikerer at lide samme skæbne.
Jens Kajus stiftede Million sammen med Claus Jakobsen i 2015, og han fortalte onsdag, hvordan coronaen ramte, netop som virksomheden stod over for et forventet gennembrud.
Efter et par svære pandemi-år blev det imidlertid den efterfølgende ordretørke, der sammenholdt med de slunkne finanser endte med at vælte læsset og udløse enegenbegæring om konkurs.
– Jeg er selvfølgelig super ærgerlig over, at vi må trække stikket nu, men set i krystalkuglen ser det næste halve år også rigtig hårdt ud, siger Jens Kajus.
Mere rift om produktionspladsen
Møbelvirksomheden fik produceret hovedparten af sine produkter i Danmark og Sverige, og de finansielle udfordringer er kun blevet større af, at man over en bred kam er blevet mødt af produktionsprisstigninger på minimum 40 og i nogle tilfælde helt op til 80 pct.
– Og så blev det pludselig rigtig svært, konstaterer Jens Kajus.
Samtidig har han oplevet konsekvenserne af det træk mod kortere forsyningskæder og mere lokal produktion, som flere af branchens store aktører har gjort gennem de senere år.
– Der er mange, som har taget produktionen hjem til Skandinavien og Nordeuropa, og vi har kunnet mærke, at producenterne farvoriserer de store, og at det nogle steder er blevet sværere for os at få plads, efter de er kommet ind, forklarer han.
Et potentielt tab for branchen
Jens Kajus kan derfor godt være bekymret for branchens andre små aktører i en nedgangstid, hvor konkurrencen skærpes og hestene må bides.
– Dels har de store selvfølgelig mere at stå imod med, men der er jo også forskel på, hvor meget produktionspriserne stiger, alt efter om man lægger små eller store ordrer, siger iværksætteren.
Selv oplevede han, at interessen for Millions produktion blev mindre og mindre, og han frygter, at den tendens vil ramme flere virksomheder end hans egen.
– Jeg håber meget, at også de mindre brands kommer igennem det her. Det ville være ærgerligt for hele branchen, hvis for mange af de små forsvandt, for de er i høj grad med til at sikre en bredde og diversitet, siger Jens Kajus.