23948sdkhjf

Magasin-direktør kigger tilbage: Sådan er det første år gået

Peter Fabricius avancerede i Magasin-hierarkiet, da han i oktober sidste år byttede rollen som økonomidirektør ud med en titel som administrerende direktør

- Jeg synes egentlig, at det er gået rigtig godt på mange fronter. 

Peter Fabricius er ikke hård ved sig selv, når han skal kigge tilbage på sit første år i direktørstolen hos Magasin. 

Men det har han måske heller ikke grund til at være - for det går egentlig meget godt i Magasin.

Magasin fangede kunderne online - nu udsender de flot regnskab

Selvom coronakrisen gjorde det stramt for stormagasiner at få langet varer over disken, opretholdt Magasin alligevel en vis form for omsætning - blot på andre og nye platforme. 

Jeg har af ren og skær inspiration kigget vores bestyrelsesreferater igennem fra 2. verdenskrig Peter Fabricius, adm. direktør, Magasin

Og samtidig inspirerede det Peter Fabricius og Magasin til at gøre noget ved de fysiske stormagasiners indretning. 

- Når man arbejder med stormagasiner, arbejder man med en evolution og ikke en revolution. Så hvis man vil lave store ændringer, tager det tid. Det største projekt, vi er blevet færdige med, er erhvervelsen af vores egne ejendomme. Det har vi gjort for at sikre en langsigtet og robust stormagasinkæde. 

- Vi skulle øge vores wauw-faktor i vores forretninger. Det gør vi ved at kigge udefra og ind i vores forretninger -helt konkret - og sætte os i vores kunders sted og opfatte deres oplevelse af vores stormagasiner. Det har vi arbejdet rigtig meget med i vores forskellige afdelinger, forklarer Peter Fabricius over for RetailNews. 

Har kigget referater fra 2. verdenskrig

Høje energipriser og den højeste inflation i tæt på 40 år har presset danskernes pengepunge - men også for virksomhederne kan krisetiden mærkes.

Derfor har Peter Fabricius - i bestræbelserne på at finde den rigtige tilgang til krisen - søgt inspriation i nogle historiske dokumenter. 

Vi skal stille krav til os selv og hinanden og sørge for at være skarpe på vores salgsområder Peter Fabricius, adm. direktør, Magasin

- Jeg har af ren og skær inspiration kigget vores bestyrelsesreferater igennem fra 2. verdenskrig, nærmere bestemt året 1943. Dengang klarede Magasin også skærene. Og det gør vi også denne gang, siger Peter Fabricius. 

Hurtige beslutninger

Peter Fabricius har været i Magasin i mere end 16 år, og han kender derfor koncernen og virksomheden fra ende til anden - og meget indgående. 

- Vi skal stille krav til os selv og hinanden og sørge for at være skarpe på vores salgsområder.

- Vi har i nogle områder erstattet salg pr. kvadratmeter med inspiration pr. kvadratmeter. Det skal forstås sådan, at vi måske har færre varer og flere inspirerende udstillinger, som vi gerne vil vise vores kunder. For vi vil gerne tale vores kunder op, siger Peter Fabricius. 

Gammel kending træder til som ny Magasin-topchef

Man skal være hurtig til at træffe beslutninger, konstaterer han også. Samt være villig til at lave ændringer. 

- I Skandinavien kan vi rigtig godt lide at få en god pris. Men for os i Magasin er der mere til en handel end det. Vi går også op i den rigtige kvalitet for kunden - og vægter det mindst lige så højt som prisen.

- Det betyder ikke nødvendigvis, at vi sætter vores priser op for at få mere kvalitet i vores sortiment. Men vi sætter bare kvaliteten mere i scene - til gavn for vores kunder, siger Peter Fabricius. 

Og ambitionerne - dem har Peter Fabricius, på vegne af ham selv og Magasin, stadig i behold. 

- Vi vil gerne være verdensmestre i det hele, men det er ikke altid, at det er muligt. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085