23948sdkhjf

Prognose forudser tab af markedsandele for kæmpekæde

Selvom Coop regner med at rulle endnu flere nye discountbutikker ud over hele landet, spår direktør i Retail Institute i en prognose, at det ikke kommer til at gavne virksomheden

Retail Institute Scandinavia udkom torsdag med en prognose. En prognose, der spår, at Coop - der i 2012 havde den største markedsandel på dagligvaremarkedet i 2012, får svært ved at opretholde den plads og position i fremtiden.

Ja, faktisk har de allerede her i 2022 mistet deres plads som den koncern med den største markedsandel til Salling Group. 

Det skriver mediet Dagligvarehandlen

Til mediet siger direktør for Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, der har udformet prognosen, at Coop får svært ved at vinde de markedsandele, som kæden selv har sat næsen op efter. 

- I den nye Prognose 2032 forventer han ganske vist, at Coop 365 vil vinde markedsandele de kommende 10 år. Men spådommen lyder ”kun” på 350 365-butikker i 2032 - og en andel på 8,1 pct. af et marked uden realvækst. Kun hvis inflationen forbliver høj nok, kan det svare til en fordoblet omsætning, skriver Retail Institute Scandinavia i en pressemeddelelse ifølge mediet Dagligvarehandlen. 

- Det virker ikke umiddelbart realistisk, med mindre både en ny forretningsmodel og nyetableringer kan skabe mirakler, supplerer Henning Bahr, der er administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia. 

Jens Juul Nielsen er informationsdirektør i Coop - og han er ikke enig i Retail Institute Scandinavias udlægning. 

- Vi er uenige med prognosen med hensyn til Coop 365discount. Dels ser vi på de cirka 250 butikker, vi har åbnet, en stærk stigning i salg pr. kvadratmeter i forhold til Fakta. Dels har vi en pipeline af nye butikker, både i form af helt nye etableringer og konvertering fra andre af vores kæder, siger han til RetailNews. 

- Så vi anser det for særdeles realistisk, at vi både øger antallet af discountbutikker og vores salg- og markedsandele i discount markant. Vi har tabt markedsandele gennem de seneste ti år, fordi vi har valgt at lukke tabsgivende butikker. Men vores strategi for den næste ti års-periode er en vækststrategi, hvor vi vil vinde markedsandele, supplerer Jens Juul Nielsen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143