23948sdkhjf

Fødevaretrend: Nordisk og naturligt

Potentialet er stort for nyt nordisk, der passer perfekt med den internationale forbrugertrend netop nu. Alligevel er der masser at arbejde med, hvis den danske fødevareindustri vil ud på det europæiske marked.
Sådan lød én af konklusionerne på den internationale konference Future Food Innovation i Agro Food Park den 6. september. Under titlen "Nyt, Nordisk og Naturligt" havde GTS-instituttet AgroTech sammensat dagens program, hvor både udenlandske profiler og danske aktører gav deres bud på fremtidens forbruger og fødevaremarked.

Det naturlige i fokus
Det anerkendte analysebureau Mintel fra London, gav med udgangspunkt i deres grundige analyser indsigt i hvilke tendenser og trends, der dominerer på det internationale marked netop nu. Deres udsendte chefanalytiker Chris Brockman fortalte hvordan forbrugerne søger efter det naturlige, og at nyt nordisk passer godt ind i denne trend. Dog mener han at der er lang vej for nyt nordisk på det europæiske marked, hvis det skal blive lige så populært som japansk sushi og spanske tapas. Ifølge Chris Brockmann kan nyt nordisk gå to veje, enten bliver det ”new tapas” eller også forsvinder det fra detailmarkedet.

Dette var professor Grunert fra MAPP centret enig i, hans pointe var, at styrken ved det nordiske i høj grad ligger i oplevelsen og den kan være svær at styre på et produkt i detailhandlen, det går lettere ved en restaurantoplevelse på fx NOMA. Han mente, at der er et potentiale for nyt nordisk, men at det er meget usikkert, og at det kræver produktet lever op til de høje forventninger nyt nordisk skaber hos forbrugerne.

Nestlé tror på det naturlige som en vedvarende trend
På konferencen fortalte en række virksomheder som bestod af Nestlé, Carlsberg, Nordic Food Lab og Yding Grønt om, hvordan de bruger trends som naturlighed og nyt nordisk i udviklingen af deres fremtidige produkter.

Fra Nestlé Research Centre gav Martin Michel et veloplagt indlæg, hvor han betonede at naturligt er en yderst interessant, og i Nestlé’s øjne, vedvarende trend, der rummer mange forskellige forbrugerbehov fx bæredygtighed, autenticitet og ”clean label”.

Ved hvad de vil ha´
At virksomhederne tager udgangspunkt i hvad forbrugerne vil have, er ifølge fremtidsforsker Anne Skare, en rigtig god idé. Dette er i sig selv ikke overraskende, det interessante er hvordan fremtidens forbruger ser ud, og det gav Anne Skare sit bud på. Ifølge hende kan virksomhederne godt forberede sig på, at forbrugerne ved hvad de vil have, og at de forventer at de produkter de køber, er tilpasset deres behov, og derudover er naturlige og bæredygtigt produceret.

Tang på middagsbordet
Nyt nordisk baserer sig på de råvarer som er til at finde i norden, både dem som vi bruger i dag, men også dem som vi med tiden har glemt. En af de råvarer som er gået i glemslen er tang. Tang var en stor del af den kost som vores forfædre spiste, og med nyt nordisk kan det måske komme tilbage til den moderne madlavning.

Professor Ole G. Mouritsen fra SDU forsker i, hvordan man kan bruge tang fra havene omkring Danmark til nutidens fødevareproduktion, og havde til sin præsentation medbragt smagsprøver til publikum, så de havde mulighed for at smage på råvaren i sin reneste form.

Konferencen gav deltagerne et indblik i tidens trend og inspiration til hvordan de i deres virksomhed kan arbejde med produktudvikling, på en anden måde end de måske er vant til.

Download materiale fra konferencen kan på Future Food Innovations hjemmeside



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063