23948sdkhjf

Planlov og lokalpolitikere spænder ben for discount-vækst

Hverken Netto eller Fakta indfrier egne vækstmål på nyåbninger. Det skyldes, at kæderne ikke kan finde nye butiksarealer.
Det er Planloven og lokalpolitikere, der spænder ben for discountbutikkernes vækst, vurderer en detailhandelsekspert i dag i JyllandsPosten.

- Hver dag udkæmper kæderne en krig om at få fat i de rigtige placeringer. I mange kommuner er der en udbredt holdning om, at man nu er dækket ind med discount og derfor ønsker andre typer butikker. Men væksten er inden for discount, og ingen andre byder ind, siger direktør Bruno Christensen fra Detailhandels Promotion til avisen.

Netto åbnede i 2007 butik nr. 1000, og de erklærede dengang at de ville være dobbelt så store inden for 10 år. Fem år senere har Netto blot 1187 butikker internationalt, og det er skuffende indrømmer Nettos kædedirektør.

- Grundlæggende drejer det sig om, at vi ikke er alene om at bestemme. Der er både borgmestre og byplanlæggere, der vil have en finger med i spillet. Vi taler og skriver og ringer, men det er ikke alle steder, man ønsker en Nettobutik, lyder det fra Nettos kædedirektør Claus Juel-Jensen.

Men planen om at nå de 2.000 butikker er stadig målsætningen, og gerne felre end det påpeger Claus Juul-Jensen over for avisen.

Fakta har heller formået at indfri sine forventninger om nyåbninger, som lød på 400 inden udgangen af 2010. I dag har kæden 386 butikker og Jesper Lien lover at de sidste 14 forretninger nu er fundet.

- Vi når målet om 400 butikker i første kvartal af 2013, oplyser han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063