23948sdkhjf

Analytiker: Husk hvad der er på spil på den lange bane

Efterårets store handelsdage er lige om hjørnet. Butikkerne er klar med slagtilbud, men de skal træde varsomt, lyder budskabet fra analytiker

Når vi taler om at gå en mørk tid i møde, er det ikke længere kun årstiden, der menes. Presset stiger på forbrugernes pengepung og dermed på butikkerne og deres leverandører. 

Det er derfor fristende at slå hårdt på lave priser for at holde fast i kunderne; men det gavner ikke nødvendigvis forretningens brand på lang sigt, lyder det.

- Jeg kan godt forstå, at virksomheder har svært ved at navigere i at profilere sig henover efteråret. Men man skal som virksomhed huske, hvad man har bygget op, og hvad der er på spil på den lange bane, formaner Katrine Barslev, forbrugeranalytiker hos prissammenligningstjenesten Pricerunner.

Forbrugerne holder vejret

Inflationen fortsætter sin himmelflugt, og ifølge flere økonomers beregninger skal gennemsnitsfamilien nu have 40.000 kr. ekstra op af lommen om året for at kunne fastholde et forbrug, der ligner det, den havde for et år siden. 

Katrine Barslev forventer derfor ikke at se butikkerne gøre mindre ud af Singles Day, Black Friday, julehandlen osv. i år, end de plejer. Til gengæld forventer hun, at der vil være mere fokus på ansvarlig shopping - at kunderne vil overveje nøje, hvad de har brug for, og ikke i samme grad lade sig lokke af impulskøb og blinkende reklamer.

- Tidligere har man talt meget om forbrugsfest. Nu vil vi spænde livremmen ind. Selv de, der har is i maven - og har råd til at have is i maven, er urolige. Hver tredje er ramt på budgettet, og det kommer selvfølgelig til at påvirke handlen, siger forbrugeranalytikeren.

Hold fast i brandværdi

I stedet peger hun på andre måder, detailvirksomheder kan imødekomme kundernes mere prisbevidste behov uden at slå skår i deres brandværdi.

- Et eksempel kan være liveshopping. Der har man mulighed for udelukkende at fokusere på pris; men man kan også gå i en anden retning og profilere sig lidt som ekspert og give kunderne ny viden med på vejen, foreslår hun.

En anden måde at fastholde kundeloyalitet - og dermed fjerne lidt af fokusset fra prisen - er ved at knytte bånd. Som eksempel nævner Katrine Barslev Luksusbaby. Børnetøjsforhandlerens kundeservice er åben fra 7-23, så travle børnefamilier kan få svar på deres spørgsmål, når de har tid til at stille dem.

Det kan også være en fordel at indskrænke sig frem for at søge at udvide sin målgruppe af kunder. Igen handler det om kundeloyalitet og at give forbrugerne en følelse af, at de bliver set.

Normalisering snarere end nedtur

RetailNews har spurgt flere kæder, hvordan de håndterer forbrugernes øgede fokus på økonomi. Salling Group har endnu ikke lagt sig fast på "eventuelle initiativer", men forventer at afvikle de store handelsdage som sædvanligt.

Hos Power, hvor der er fuld smæk på markedsføringen i de store handelsdage, ryster adm. direktør Jesper Boysen heller ikke på hånden.

- Vi er en udskiftningsbranche. Har du lyst til en ny sofa, kan du godt vente et halvt år. Men ryger vaskemaskinen eller køleskabet, er du nødt til at købe et nyt. Så er der ikke så mange valgmuligheder. Så sparer man på mad og beklædning i stedet, siger han.

Til gengæld mærker han, at pengene ikke længere sidder så løst på forbrugerne.

- Vi oplever, at kunderne er meget opmærksomme på det billige segment frem for ekstratilbehør. Det er meget tydeligt, og jeg tror ikke, denne adfærd bliver mindre forstærket op til Black Friday, siger Jesper Boysen, der ser den aktuelle udvikling mere som et skridt imod normalisering af markedet end en reel nedtur.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062