23948sdkhjf

Ny e-handelsanalyse viser overraskende udvikling

92,7 milliarder kroner har skiftet hænder i første halvår 2022 via køb på nettet. 

Det viser Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse, som er blevet offentliggjort tirsdag. Det er et stort beløb, men dog et lille fald på 1 pct., eller 1,1 mia. kr., i forhold til første halvår sidste år. Alligevel er e-handelsdirektør Niels Ralund ikke helt oppe at flyve.

- Beløbet er i løbende priser, og samtidig går en større del af forbruget til rejser og udenlandske netbutikker. Det betyder, at de danske netbutikker, der sælger varer, reelt set oplever en betydelig større nedgang, siger han og tilføjer:

- Konklusionen er, at de to års medvind under corona er afløst af modvind på grund af stor økonomisk usikkerhed.

Det seneste fald i forbrug online skal også ses i lyset af, at coronaårene 2020-2021 var ekstraordinære for e-handlen. Sammenligner man dette års tal med første halvår 2019, er væksten trods alt 30 pct.

Forbrugerne skruer ned

Som vanligt har Dansk Erhverv også spurgt forbrugerne, hvor meget de forventer at handle på nettet det kommende år, og det er ikke just opmuntrende læsning.

Selv om de færreste forventer at bruge færre penge de kommende 12 måneder, er der ikke så mange som sidste år, der forventer at øge forbruget online.

Vil købe det meste på nettet

Der er dog ikke grund til komplet mismod. Forbrugerne foretog i de første seks måneder af 2022 136 mio. handler, hvilket er en million mere end i samme periode sidste år. Der blev bare brugt færre penge - i første halvår 2022 var gennemsnitskøbet på 596 kr., mens det i samme periode i 2021 var på 653 kr.

- Det understreger, at tilbagegangen i høj grad skyldes, at forbrugerne generelt holder igen på grund af den økonomiske usikkerhed. Ikke at forbrugerne dropper netbutikkerne. Handelshyppigheden er stort set den samme som under coronakrisen, og kundernes tilfredshed med netbutikkerne er steget, forklarer Niels Ralund.

Faktisk er forbrugerne også klar til at kaste penge efter det meste, når det kommer til handel på nettet. Bortset fra dagligvarer og biler. 

Henholdsvis 38 pct. og 47 pct. svarer, at de ikke kan finde på at købe de to ting online. Samme tendens var gældende sidste år. Selv under nedlukningerne valgte kun hver femte at foretage dagligvarekøbene på nettet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097