23948sdkhjf

Udskældt tøjbutik udnyttede medarbejdere: Nu er Kims opsparing væk

Kunderne har beskyldt tøjbutikken for snyd. Nu fortæller de ansatte, der alle var fleksjobbere, om en nedværdigende og ustruktureret hverdag i virksomheden

Kritikken har haglet ned over Macron Store.

Tøjbutikken trak penge på kundernes konto, så snart en ordre var lagt. Varerne nåede aldrig frem, og vrede kunder begyndte derfor at melde deres utilfredshed på Trustpilot. I juli blev selskabet begæret konkurs, og kundernes tilgodehavende ser dermed ud til at gå tabt.

Det er dog ikke kun kunderne, der har noget i klemme. Det samme gør sig gældende for tre af tøjbutikkens medarbejdere, der alle var fleksjobbere i foretagendet.

De fortæller samstemmigt om en uforudsigelig hverdag, manglende løn og masser af undskyldninger. Tre ting, der på ingen måde harmonerer med de skånebehov, som fleksjobberne havde krav på.

Stikirenddreng

En af disse medarbejdere er Kim Pedersen, der har ført dagbog over sine oplevelser.

Den indeholder oplysninger om sms-korrespondancer, opkaldshistorik og dag til dag-oplevelser på arbejdet med indehaveren, Kasper Jørgensen. Oplysningerne strækker sig fra hans jobsamtale 9. september 2021 frem til hans modvillige opsigelse 19. april 2022.

- Det var decideret nedværdigende. Der var ingen respekt, og jeg blev reduceret til en stikirenddreng, siger 37-årige Kim Pedersen.

Uddrag fra Kim Pedersens dagbog

Kim Pedersen har ført log- og dagbog for at beskytte sig mod jobcentret, i tilfælde af at han følte sig tvunget til at sige op.

  • 27. januar 2022

(...) Han spørger så, hvad jeg synes om at sætte tøj på hylder og kroge. Jeg undrer mig over spørgsmålet, men smiler og siger, at det jo ikke er særligt stimulerende arbejde.

Han afbryder og prædiker straks, at man jo ikke kan forvente altid at have stimulerende arbejde i denne branche. Dette irriterer mig, fordi jeg selvfølgelig ved dette i forvejen. Jeg har erfaring fra en del brancher, og er absolut ikke ny på arbejdsmarkedet. Dertil har jeg anbefalinger og BA-bevis på, at jeg faktisk kan noget.

Jeg føler igen, han taler ned til mig

  • 3. februar 2022

Jeg har p.t. intet hørt fra Kasper. Jeg har endnu ikke fået en kontrakt.

(...) Indtil videre ved jeg meget lidt om mine kollegaer og savner sammenhold. Kasper gør intet for at fremme det kollegiale og deler os op, så vi slet ikke samarbejder med hinanden.

  • 25. februar 2022

Kasper ytrer igen sætningen; “Så må vi se om du kan finde ud af det”. Jeg er usikker på, om han er klar over, hvor nedladende den sætningen er.

  • 4. marts 2022

Jeg har intet hørt fra Kasper trods mundtlig aftale. Igen kan jeg ikke regne med det han siger.

Jeg ved ikke, hvornår jeg skal møde igen. Jeg er bekymret for, om dette er et tegn på, at han vil lytte til den dårlige mavefornemmelse og opsige mig.

  • 4. april 2022

Jeg har stadig intet hørt fra Kasper. Jeg har ikke fået løn for marts md.

  • Udateret

Nanna får kritik/skældud foran mig, fordi hun tog initiativ til at få lavet sit arbejde, da hun mødte ind før Kasper. Kasper har dagen inden lavet system i de kasser hun arbejder med.

Kasper har på intet tidspunkt fortalt Nanna, at han har lavet nogen ændring. Nanna spørger mig senere, hvad jeg mener om situationen. Hun er lettere chokeret over Kaspers opførsel/reaktion. Jeg lader hende vide, at hun absolut ikke gjorde noget galt.

Jeg mener, det er Kasper, der har dummet sig ved ikke at informere hende om hans ændringer. Hun kan jo ikke gøre for, at han ikke kommunikerer. Jeg mener desuden, at hun burde få ros for at vise initiativ.

Kilde: Kim Pedersens dagbog

Han fortæller om et arbejdsmiljø, hvor alt skulle gå igennem indehaveren. Derudover blev han mødt af mangel på forståelse og nedladende sprogbrug, når han forsøgte at udføre de ustrukturerede og uforudsigelige opgaver, som ikke levede op til fleksjobberens skånebehov.

- Han kørte et egospil, hvor alting drejede sig om ham. Vi skulle gøre, hvad han sagde og helst ikke foretage os noget selvstændigt. Faktisk fik vi skældud, hvis vi gjorde noget selvstændigt, fortæller Kim Pedersen.

Fleksjobberen fik efter den første måned aldrig de 15 timer om ugen, han var blevet lovet.

På grund af de manglende timer havde Kim Pedersen arbejdet for langt under kontanthjælpssatsen, hvilket havde tæret på hans opsparing, der til sidst var tom.

Han havde indtil sin sidste krone håbet på forandring, men til sidst måtte han give fortabt.

- Jeg var så glad for at have et arbejde, at jeg var villig til at tage et personligt tab i håbet om, det blev bedre. Jeg havde glædeligt taget en måned mere, hvis ikke jeg var løbet tør for penge, siger Kim Pedersen.

Fleksjobbere med fuldt ansvar

Jobbet skulle være starten på en ny tilværelse for Kim Pedersen.

Til jobsamtalen blev han informeret om, at han til at begynde med skulle udføre maler- og lagerarbejde. På sigt skulle han gå op i timer for at varetage firmaets hjemmeside og varernes produktbeskrivelse, men så langt nåede samarbejdet aldrig.

- Det er hårdt som fleksjobber at tro, man endelig har fundet noget, og så bliver man skuffet igen. Oplevelsen har taget hårdt på mig psykisk, siger Kim Pedersen, der hver dag forlod arbejdspladsen både frustreret og nedtrykt.

- Jeg havde drømt om at kunne vokse i jobbet og skabe mig et nyt liv i stedet for det her kontanthjælpspjat. I stedet blev jeg - når jeg endelig blev tildelt nogle timer - sat til at trille tommelfingre.

Fleksjobberne stod de sidste fire måneder alene med ansvaret for butikken samt vrede kunder og samarbejdspartnere, der manglede deres varer. Det fortæller to tidligere medarbejdere Kamilla og Nanna, der ikke ønsker deres efternavn offentliggjort.

Det var ikke muligt for de ansatte at få kontakt til Kasper Jørgensen, der ifølge medarbejderne af to omgange blev ramt af corona og til sidst meldte sig syg med stress.

Nannas skånebehov blev heller ikke opfyldt, og efter at have ventet otte dage på sin løn valgte hun i april at sige sin stilling op.

- Det er ikke nogen overraskelse, at han er gået konkurs. Løbet var kørt, da jeg sagde op, og hans konkurshistorik taler for sig selv. Nanna, tidligere medarbejder

Genkender ikke kritikken

Macron Store ApS er i øjeblikket under konkursbehandling, ligesom Kasper Jørgensens selskab CPH Sports Group ApS er det. Derudover har ejeren en række selskaber bag sig, der er blevet enten tvangsopløst eller gået konkurs.

Nordjyske ville gerne have spurgt Kasper Jørgensen, hvorfor han udelukkende ansatte fleksjobbere, og hvordan han vil vurdere sin egen indsats som ejer og leder af Macron Store.

Han har givet afslag på interview, men i et skriftligt svar giver han udtryk for, at han er overrasket, og at kritikken er uberettiget.

- Jeg gider ikke stå model til sådan en fordrejet historie. Den kritik, der bliver rejst, er fuldstændig håbløs. Jeg citerer ordret, hvad en opsagt medarbejder har sagt videre til en ny medarbejder: “Når Kasper ikke er presset, så er han verdens bedste chef!”, skriver Kasper Jørgensen.

Den tidligere indehaver har med egne ord aldrig talt nedladende til nogen medarbejdere. Han mener, at kritikken kommer fra en person, "som har nogle diagnoser, der desværre var i vejen for alt almindelig kommunikation".

- Af samme årsag har vedkommende noget dårligt at sige om samtlige chefer, han har haft. Den skulle jeg måske have luret, men jeg tror altid på det bedste i mennesker.

Det var på grund af dialogen om det sprogbrug, som Kim Pedersen fandt nedladende, at Kim Pedersen blev opsagt.

Sagen om Macron Store

Macron Store, der i september sidste år slog dørene op, solgte tøj fra det italienske mærke Macron, der kort forinden var blevet ny tøjleverandør til AaB.

Idéen var, at Macron Store skulle servicere både AaB’s partnerklubber og almindelige privatkunder. Men nogen stor succes blev det aldrig.

Massive problemer med at skaffe varer hjem samt it-udfordringer betød alenlange leveringstider og restordrer i hobetal. Det afholdt imidlertid ikke Macron Store fra at trække penge på kundernes konto, så snart en ordre var lagt.

30. juli blev selskabet Macron Store ApS begæret konkurs og dernæst taget under konkursbehandling ved Skifteretten i Aalborg. Butikken og dens hjemmeside er lukket.

- Vi blev enige om, at vi nok ikke var "det rette match". Den kommentar vil du ikke kunne finde fra en eneste anden medarbejder nogensinde, skriver Kasper Jørgensen, selvom redaktionen har været i kontakt med tre tidligere medarbejdere, der taler imod den påstand.

Indrømmer fejl

Indehaveren beskriver, at han indvilligede i at lade Nanna stoppe samme dag, som hun indgav sin opsigelse, da "hun ikke kunne overskue arbejdet, fordi hun nogle gange var alene i butikken".

- Jeg indrømmer gerne, at mange ting ikke kørte efter planen, men jeg har altid ageret forstående og ordentlig overfor Nanna, skriver Kasper Jørgensen.

Da Kamilla blev ansat i februar, var det for sent, da "løbet var kørt", forklarer ejeren.

- Desværre var jeg på det tidspunkt i så dårlig personlig forfatning, at jeg var ude af stand til at agere, som en leder burde. Det har jeg altid været ærlig omkring overfor Kamilla og informeret hende om, at jeg godt var klar over, at det ikke gik, som det burde.

- Det er nok det, som bider mig i røven nu, for jeg kæmpede for at undgå det uundgåelige. Jeg gjorde alt for ikke at give op, og i sidste ende ødelagde jeg mig selv og min familie.

Intet tilovers for svaret

Kim Pedersen erindrer ikke, at han og Kasper Jørgensen havde en samtale om opsigelse. Han sagde op på eget initiativ efter en samtale med jobcentret.

Det er den tidligere medarbejder Kamilla, der sammen med sin fagforening har begæret Macron Store konkurs på grund af påkrav om manglende løn.

Kravet lyder på over 50.000 kroner, hvilket blandt andet dækker over manglende løn, feriepenge og godtgørelse for manglende ansættelseskontrakt.

Kasper Jørgensen har overfor skifteretten erklæret sig uenig i opgørelsen uden at præcisere, hvad uenigheden drejer sig om. Macron Store ApS er efterfølgende taget under konkursbehandling.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.292