23948sdkhjf

Ung startup: - Vi skal være internationale spillere i en helvedes fart

De er et par "garvede piger" med et nyt smykkekoncept. Nu er de ved at indtage verdensmarkederne med rekordfart

Hjemmelavede smykker vækker minder om makaronihalskæder på nylonsnor, men for Annemette Djernæs Nielsen og Christina Bredgaard er det big business.

De står bag smykkefirmaet Me & My Box, og trods kun to og et halvt år på bagen er deres eksklusive æsker med kits til at lave smykker allerede at finde blandt 150 forhandlere i hele Skandinavien.

 - Annemette og jeg har en strategi om, at vi skal være internationale spillere i en helvedes fart. Det er et spørgsmål om tid, før en mastodont kopierer vores koncept, og de har en masse flere muskler, end vi har, siger Christina Bredgaard.

For nylig har også australske forbrugere fået mulighed for at købe Me & My Box i den fysiske detailhandel, og iværksætterduoen er i forhandlinger om en distributøraftale, der vil få dem ind på hele det sydeuropæiske marked.

Hurtig vækst

Begge kvinder har passeret de 40 år, og selv om de med Christina Bredgaards ord er "oppe i årene", har de også nogle erfaringer at trække på, som har gjort, at de har kunnet opskalere forretningen hurtigere end måske ventet.

Begge har i årevis arbejdet med smykkeproduktion, og Annemette Djernæs Nielsen har haft en butik med netop materialer til at lave smykker. 

- Jeg mødte Annemette i starten af 2020 i forbindelse med en smykkeproduktion, men så kom corona og ødelagde det. Annemette fortalte om sit skuffeprojekt – smykkebokse - og jeg sagde, at 'så skal det være nu'. Vi samlede alt, der var på lager af smykkedele, købte papkartoner ind og miksede dem af, hvad vi havde, og kaldte det en nødhjælpsboks. Vi solgte 200 på en måned, fortæller Christina Bredgaard.

Hurtigt blev de kontaktet af store kæder som BR og Panduro, og så blev Me & My Box til et mere struktureret foretagende.

- Vi har outsourcet alt, vi kan. Salget er outsourcet til distributører, som også har lageret. Så vi varetager kun få kunder selv, fx Illums Bolighus. Christina Bredgaard, medstifter af Me & My Box

I løbet af første regnskabsperiode er det blevet til et overskud på 60.000 kr., og de to stiftere har kunnet trække lidt over en halv million kroner ud til løn.

Har lukket et hul i markedet

De pastelfarvede smykkekit-æsker har fanget interessen blandt både unge og gamle på tværs af lande, og det er en af styrkerne ved brandet, mener Christina Bredgaard.

- Vi er enormt privilegerede, at produktet er meget attraktivt. Vi har fundet et hul i markedet, for det har været nemt at finde forhandlere og distributører. Det handler blandt andet om, at vi henvender os til en målgruppe, som fx legetøjsbutikkerne har svært ved at nå. De stopper tit omkring 8-årsalderen og vil hellere lege med mobiler og computere. Vores bokse er en måde at fastholde dem som kunder, siger hun.

- Vi har fået et bureau på, som har lavet hele vores koncept og har fundet farvekoder osv. Vi vil emme af lækre farver sammensat på en pæn måde, så det ikke ligner en farvelade, tilføjer hun.

De har også fået taget professionelle billeder af kollektionerne for at få det visuelle udtryk til at matche de eksklusive materialer. 

- Det er forholdsvist tunge investeringer. Men både Annemette og jeg er oppe i årene – vi har erfaring bag os. Vi har en ide om, hvad der skal til for at skabe succes.

- Vi vil gerne være internationale. Derfor skal vi investere i vores æstetik. Vi har fundet et hul i markedet og prøver at brande det i livsstilsbutikker og legetøjsbutikker. Og de vil ikke tage det ind, hvis det ikke ser eksklusivt ud, siger Christina Bredgaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094