Ikast-firma laver historisk lagerinvestering

For at styrke sin position og sikre kunderne en bedre købsoplevelse har ejeren af Dansk Outlet lavet en millionsatsning på et fuldautomatiseret robotlager.
- Det automatiserede lager til vores tekstildivision skal sikre skarp og professionel håndtering af varerne, men det handler også om, at vi gerne vil udvide vores webshop. Det nytter ikke noget at være skarp i detail og kun have én platform; vi er nødt til at supplere butikker med web, forklarer Daniel Høj, adm. direktør i Sindico Group, som foruden 32 Dansk Outlet-butikker også har engros-tøjsalg gennem virksomheden Carnét.
Helt konkret har outlet-ejeren købt en stor lagerbygning i Ulfborg, som senere på året bliver omdannet til op mod 4000 kubikmeter Autostore-lager.
- Den helt store gevinst for os er, at vi qua vores tekstildel har lager på 5-6 forskellige lokationer. Det undgår vi fremover. Vi slipper også for bufferlager, siger direktøren, der trodser den jyske sindighed:
- Det tager os fra danmarksserien til Champions League!
Oplagt at søge mod udlandet
Et fint robotlager er ikke i sig selv nok til at skabe mere vækst på den lange bane; derfor opgraderer man også it-infrastrukturen i Dansk Outlet-butikkerne med LS Retail, så man kan indføre click & collect og se lagerstatus i alle butikkerne.
Forventningen er, at pakker bestilt på nettet vil kunne leveres væsentligt hurtigere. Dermed ser direktøren det som realistisk, at den nuværende omsætning i webshoppen på 35 mio. kr. kan komme op på flere hundrede millioner kroner med det nye lager.
Alt det salg skal dog ikke kun komme fra danske kunder, fortæller direktør Daniel Høj.
- Der er grænser for, hvor meget omsætning man kan generere på ét marked. Når det nye setup kører, åbner vi for e-commerce i udlandet. Når man driver det, vi gør, vil det være oplagt at kigge sydpå til Tyskland og mod nord til Norge og Sverige.
Her ser han en betydelig fordel i, at Dansk Outlet er en del af et konglomerat, der også omfatter blandt andet marketingfirmaet Wemarket, som varetager styring af webshops på flere markeder. På den måde har man allerede kompetencer internt til at håndtere udenlandsk vækst.