Topchef i tale: - Vores vigtigste aktiv er vores personale
- Overordnet set var 2021 et år, som man ikke kan skrive hjem om. Det var i høj grad påvirket af corona.
Den udmelding kunne komme fra de fleste virksomhedsledere, men ordene fra Daniel Høj, adm. direktør i Sindico Group, emmer af jysk underspillethed, når man tager med i ligningen, at 2021 blev det bedste for koncernen nogensinde. Året som helhed var dog udfordrende for mange.
- I vores organisation er størstedelen af forretningen tekstildivisionen Dansk Outlet og Carnét, engros-tøj, som var helt lukket ned. Vi var meget bekymrede, så at 2021 blev et rekordår, var vi meget overraskede over, uddyber han.
Overraskelsen virker knap så stor set udefra. Sindico Group og datterselskaber har et tocifret antal gazellepriser stående – Børsens anerkendelse af virksomheder, der på kort tid fordobler væksten.
Frasalg i millionklassen luner
Sindico Group har foruden tøjkæden Dansk Outlet og engrossalg af beklædning også en modeportal samt et marketingbureau og finansiel virksomhed.
Ikast-konglomeratet kan trods nedlukninger især takke førstnævnte for, at overskuddet sidste år voksede med næsten 10 mio. kr. til 31,5 mio. kr.
- Det endte rigtig godt for vores retaildivision, hvilket smitter betydeligt af på regnskabet, fortæller direktør Daniel Høj.
Sidste år frasolgte man en ejerandel i it-selskabet Fiks It, hvilket skæppede i kassen med 5 mio. kr.
Moderniseret organisation
Som om en livstruende pandemi ikke var nok, har Sindico Group også haft travlt med generationsskifte i ejerkredsen og en større strategiændring.
Daniel Høj har en fortid i bankverdenen og tiltrådte som adm. direktør af Sindico Group i februar 2020 efter et års tid i bestyrelsen. Så hurtigt måtte han indføre både mundbind og en strømlining af koncernen til et mere professionelt setup.
- Vi har inddelt koncernen i tre ben: en division med tekstil, en med finans og en med marketing. Det at få dem ud i særskilte selskaber har strømlinet koncernen, så vi driver dem mere og mere som egne virksomheder. Da jeg kom, var det mere et konglomerat, hvor ejerkredsen traf beslutninger om alt, uanset om de egentlig var kvalificerede til det, forklarer Daniel Høj.
Hvis der er noget, man godt kan lide, gør man det typisk godt. Hvis der er noget, man knap så godt kan lide, gør man det knap så godt. Daniel Høj, adm. direktør, Sindico Group
Det har betydet, at Sindico Group i dag har forgrenet sig til over 70 større eller mindre datterselskaber og flere end 300 medarbejdere. Foruden de 32 Dansk Outlet-butikker med separate CVR-numre er der blandt andre marketingbureauet Wemarket og det finansielle konsulenthus Pilea.
Det har også betydet en stor omstrukturering blandt de ansatte, som har skullet lære nye ting og nye arbejdsgange.
- Det har været en sindssygt spændende proces. At det så også samtidig lykkes, er jo bare fedt, lyder det begejstret fra topchefen.
Mærker rekrutteringspres
Arbejdsløsheden er pt. lavere end før finanskrisen, de fleste brancher skriger på arbejdskraft. Den massive skævvridning af udbud og efterspørgsel er ikke fremmed for Sindicos direktør.
- Jeg kan godt nikke genkendende til udfordringen med at få de rigtige mennesker på de rigtige poster. Jeg forsøger at lede efter, hvor folk har motivationen. Vi plejer at bruge et Peter Plys-citat: Hvis der er noget, man godt kan lide, gør man det typisk godt. Hvis der er noget, man knap så godt kan lide, gør man det knap så godt, siger Daniel Høj og giver et eksempel:
- I outletdivisionen har vi lavet et Outlet Academy, hvor vi forsøger at udpege dem, der gør det rigtig godt – og på den måde kan vi måske finde den næste, der kan åbne en ny butik. Måske de bare ikke selv har fundet ud af det endnu.
Stærke ledere udstikker kursen
Desuden samarbejder Sindico Group med et ledelsesrekrutteringsbureau, så man har nogen i pipelinen, til når en stilling skal besættes. Fx begynder en ny finansdirektør 1. september: Søren Odgaard, som kommer fra samme stilling i Nem Forsikring.
- Vi er lykkedes med at få stærke profiler i et svært marked. Jeg tror, det skyldes, at vi lykkes med at fortælle, at det handler om andet end økonomi og løn. Det handler om partnerskab. Vi har mange løsninger, hvor vi skaber medejerskab og incitamenter. Det gør, at mange af vores medarbejdere føler, det også er deres, forklarer Daniel Høj.
BLÅ BOG: Daniel Høj
Daniel Høj, adm. direktør for Sindico Group i Ikast, er 35 år og bor i Silkeborg med sin familie.
Han er sportsnørd, især når det gælder fodbold.
Han kalder først og fremmest sig selv købmand, dernæst finansmand.
Foruden topchefposten er han finansiel rådgiver i rådgivningsfirmaet Pilea.
Daniel Høj har en baggrund i bankverdenen, blandt andet fra Nykredit og Nordea.
Ved siden af arbejdet med Sindico Group bestrider han en række bestyrelsesposter.
Uddannet finansiel rådgiver og har en MBA fra Aalborg Universitet.
Han ser også i det henseende den divisionerede struktur som en fordel, fordi det er lettere at tilbyde folk et job, der motiverer dem, inden for samme koncern. Og for at toppe det op, har han fået indført en fokuseret ledelsesuddannelse.
- De vigtigste aktiver, vi har, er vores personale. De, der skal beskytte dem, skulle blive bedre til ledelse, konstaterer Daniel Høj.
- Der, hvor vi har et fælles sprog, er ledelse. Det har også gjort, at vi har en bred forståelse for, at vi skal i samme retning – uanset hvor man er henne i koncernen, lyder det fra topchefen.