Lukker efter 19 år: Fleggaard dropper forretningsben
Går man ind på PostMe's hjemmeside i disse dage og uger, bliver man mødt af et kæmpebanner på forsiden, der reklamerer med ophørsudsalg. Bag webshoppen, som forhandler alt fra tandplejeprodukter og tøj til julete og højtalere står Fleggaard-koncernen.
Fleggaard-familien er kendt som købmænd af den gamle skole og kaster ikke gode penge efter dårlige, medmindre der er udsigt til gevinst. Det er ikke længere forventningen, at onlineforretningen giver det.
Jens Klavsen, adm. koncerndirektør bekræfter over for RetailNews, at man har besluttet at afvikle aktiviteterne i PostMe.
- Vi har over de seneste år haft en rigtig god vækst i både kunder og omsætning, men vi må erkende, at der er lang vej til et overskud. Samtidig har vi besluttet at investere massivt i vores click & collect-setup og har valgt at prioritere vores ressourcer her, udtaler han.
Årelang underskudsforretning
PostMe har eksisteret siden 2008 og blev i januar 2020 købt af Fleggaard Holding. Sønderjyderne kom med en pose penge på 4 mio. kr. til virksomhedens drift, men de fik hurtigt penge at gå på.
Faktisk har webshoppen kun genereret et overskud to gange i løbet af de seneste ti år: i 2016 på 184.000 kr. og i 2013 på 962.000 kr. Til gengæld er underskuddet akkumuleret til over 4,4 mio. kr.
Fleggaard driver 16 butikker i kæderne Fleggaard og Calle i grænseområdet mellem Danmark og Tyskland og har i en længere årrække tilbudt kunder at købe varerne hjemmefra og hente dem færdigpakket i butikkerne.
Som følge af coronapandemien er der sat skub i den udvikling, og Fleggaard har i dag indrettet et pickup-center til click & collect-ordrer.
Det familieejede konglomerat omsætter årligt for omkring 7 mia. kr. på tværs af sine virksomhedsaktiviteter, som udover grænsehandel omfatter blandt andet leasing af biler, grossisthandel og hoteldrift.