Danske storcentre indgår umage samarbejde
Det lyder umiddelbart som et deja-vu til Anden Verdenskrigs byttecentraler. Men i kampen for klimaet og socialt udsatte giver det god mening, at alle må tage fat, hvis vi skal vinde.
Centerkæden Steen & Strøm, der ejer de tre storcentre Field's, Bruuns Galleri og Bryggen, har derfor indgået samarbejde med Kirkens Korshær for at slå to CSR-fluer med et smæk.
Ambitionen er at fremme forbrugernes genbrugsvaner ved to gange årligt at ombytte brugt tøj med en voucher, der giver op til 30 pct. rabat i udvalgte centerbutikker. Det indsamlede tøj udnyttes til sociale formål.
Genbrugskonceptet løb af stablen for første gang hos Bryggen og Bruuns Galleri fra marts til april og hos Field’s fra april til maj. Det lever fuldt op til forventningerne hos Thomas Thomsen, Center Manager hos Field’s.
– Vi har været spændte på modtagelsen af vores nye grønne initiativ og er rigtig glade for at mærke kundernes interesse og nysgerrighed. Mange har været forbi med deres aflagte tøj og spurgt ind til tiltaget. Vi ser et kæmpe potentiale for projektet fremadrettet, udtaler han i en pressemeddelelse.
Ifølge Thomas Thomsen har Field’s i kampagneperioden udstedt 570 vouchers. Der bliver tildelt en voucher for en almindelig pose tøj og to vouchers for en sæk med tøj.
Fremmer genbrugsomtanke
Det indsamlede tøj med det nye ’Byt til nyt’-tiltag skal finansiere socialt arbejde med udsatte mennesker – blandt andet hjemløse og børn, der vokser op i fattigdom.
Morten Østergaard Sørensen, der er pressechef i Kirkens Korshær, forventer, at tiltaget også vil få flere til generelt at tage genbrugscontainerne ved storcentrene i brug.
– Vi mærkede, at det fra centerkædens side ikke blot er et reklamestunt, men et reelt ønske om at værne om klodens ressourcer. Vi ønsker ikke at opfordre til merforbrug med ’Byt til nyt’-konceptet, men vi vurderer, at tiltaget vil bidrage positivt til den cirkulære økonomi ved at kombinere tøjindkøb med genbrug, siger Morten Østergaard Sørensen.
Det bakkes op af professor John Thøgersen, der forsker i cirkulær økonomi og forbrugeradfærd ved Aarhus Universitet.
– De unge og børnefamilierne er overrepræsenteret blandt storcentrenes kunder og køber mere af den type tøj, man kalder fast fashion, som de ikke nødvendigvis bruger længe, og som hurtigere bliver slidt op. Samtidig er genbrug populært i befolkningen, og særligt unge har taget trenden til sig, så centrenes nye ’Byt til nyt’-koncept vil kunne tiltale mange, siger han.